طراحی چارچوب نظری مدارس امن در آموزش و پرورش ایران: یک پژوهش کیفی
الموضوعات :منصوره کشوری 1 , محبوبه سلیمانپور عمران 2 , بهرنگ اسماعیلی شاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران .
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل مضمون, مدرسه امن-آموزش و پرورش-مولفههای روانشناختی- جسمانی, مولفههای آموزشی- درسی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی مؤلفههای مدارس امن بود که به عنوان یک راهنما برای مدیران مدارس و تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش قابل استفاده باشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری دادهها و استخراج مضامین مرتبط با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آگاهیدهندگان کلیدی در این حوزه صورت گرفت. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که بر اساس آن تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان حوزه آموزش و پرورش و متخصصان معماری انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. دادهها به روش تحلیل مضمون بررسی شدند.
یافتهها: مدلی برای مدارس امن با دو دسته مولفهی اصلی تحت عنوان 1- مولفههای روانشناختی- جسمانی با مضامین سازماندهنده: امنیت روانی، امنیت جسمی، امنیت رفتاری، امنیت اجتماعی؛ با 17 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده و 2- مولفههای آموزشی- درسی با مضامین سازماندهنده: امنیت فیزیکی، امنیت رفاهی و امنیت آموزشی با 3 مضمون سازماندهنده و 8 مضمون پایه شناسایی و ماتریس مضامین مرتبط ترسیم گردید
بحث و نتیجهگیری: . با کاربرد مؤلفههای مدارس امن، دانشآموزان میتوانند به دور از دغدغههای جسمی، روانی و... و هم چنین مشکلات رفاهی و دشواریهای ناشی از امکانات و تجهیزات، درگیر در بحث و یادگیری باشند.
1.Ali Mohammadi, R., Soleimani, M. (2013). Status of schools in Marand city based on the components of safe schools, Quarterly Journal of Educational Leadership and Management, 7 (2): 24-48. [in Persian]
2.Azemati, H., Nowruzian Maleki, S., Khan Wali, N. (2014). Identifying the effective factors in creating physical safety of primary school educational spaces. Education Technology (Technology and Education), 10 (2): 91-100. [in Persian]
3.Bonell, C., Blakemore, S. (2019). Role theory of schools and adolescent health. The Lancet Child & Adolescent Health, 3(10):742-748.
4.Carden, C. (2019). ‘Fiddling with young kiddies’ minds’: reporting on the Safe Schools Coalition in Australia. Continuum, 33(3): 297-309.
5.Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th Edition. Boston: Pearson Publication.
6.Gallan, B., Dawes, K., & Thomas, S. J. (2020). Medical student perceptions of physical and emotional safety before and after 5-week mental health placements. Australasian psychiatry, 28(2): 229-234.
7.Gravitt, S. H. (2017). The School Resource Officer: An Analysis of School Security, Safety and Climate (Doctoral dissertation), London.
8.Henshaw, P. (2019). Relationships and health education. Head teacher Update, 4 (2): 35-35.
Johns, M. M., Poteat, V. P., Horn, S. S., & Kosciw, J. (2019). Strengthening our schools to promote resilience and health among LGBTQ youth: Emerging evidence and research priorities from The State of LGBTQ Youth Health and Wellbeing Symposium. LGBT health, 6(4): 146-155.
9.Lee, S. M., Miller, G. F., Brener, N., Michael, S., Jones, S. E., Leroy, Z., & Barrios, L. (2019). Practices that support and sustain health in schools: An analysis of SHPPS data. Journal of School Health, 89(4): 279-299.
10.Luthar, S. S., Kumar, N. L., & Zillmer, N. (2020). Teachers’ responsibilities for students’ mental health: Challenges in high achieving schools. International Journal of School & Educational Psychology, 8(2): 119-130.
11.Mahdiun, R., Pahang, N., & Yariqli, b. (2018). Identifying the factors affecting the quality of schools and examining its current status: Combined research. School Management, 5 (1): 173-193. [in Persian]
12.Maleki, H. (2009). Improving the level of public safety in schools is an unknown necessity for the cooperation of law enforcement agencies and education. Journal of Law Enforcement Order and Security, 2 (1): 1-28. [in Persian]
13.Mirghfouri, H., Shabani, Akram, Mohammadi, Kh., & Mansouri, S. (2015). Identifying and ranking the factors affecting the improvement of the quality of educational services using the integrated fuzzy approach. Education and Evaluation, 9 (34): 13-33. [in Persian]
14.Paez, G. R. (2016). Bullying Prevention in New York City Public Schools: School Safety Agents' Perceptions of Their Roles. Sage press.
15.Randall, P. W. (2019). Teacher stress in rural schools: A phenomenological study on stress and its effect on teacher-perceived physical and mental well-being. Order, (13885013).
16.Reupert, A. (2019). Mental Health and Academic Learning in Schools: Approaches for Facilitating the Wellbeing of Children and Young People. New York.
17.Roche, M. K., & Strobach, K. V. (2019). Nine Elements of Effective School Community Partnerships to Address Student Mental Health, Physical Health, and Overall Wellness. Coalition for Community Schools Rutledge press.
18.Turner, B. (2018). Safe and Civil Schools: The Study of Middle School Students Perception of Their Safety and the Effects of a School Safety Program, Ph. D Dissertation, Tribeca Nazarene University.
19.West, K. Mutter, R. (2019). Utilization of mental health services in educational setting by adolescents in the United States. Journal of School Health, 89(5): 393-401.
20.Wierenga, A. (2017). Safety and Security of an Arizona Public High School: Security Experiences with an SRO Onsite (Doctoral dissertation, north central University).
21.Wiest, C., & Lee, C. (2019). Mental Health Considerations and Options for Schools. Can We Ensure Safe Schools?: A Collaborative Guide on Focused Strategies for School Safety, 61.With In Indiana Public Schools, Ph. D dissertation, Indiana State University Terre Haute, Indiana.
_||_