طراحی مدل تاثیر فناوری اطلاعات درآموزش کسب وکارهای کارآفرینانه با تاکید بر چابکی سازمانهادر ایران.
الموضوعات :
مهرداد رضایی
1
,
طهمورث سهرابی
2
,
مهدی کریمی زند
3
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.
2 - استادیار رشته گروه مدیریت صنعتی،واحد تهران مرکزی،تهران، ایران.
3 - استادیار رشته گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکزی،تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 23 الإثنين , ربيع الأول, 1442
تاريخ التأكيد : 06 السبت , رجب, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الإثنين , رجب, 1444
الکلمات المفتاحية:
فناوری اطلاعات,
کسب وکارهای کارآفرینانه,
چابکی سازمان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تاثیرگذاری فناوری اطلاعات در آموزش کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینانه با تاکید بر چابکی سازمان رها در ایران است .
روش شناسی پژوهش: در این تحقیق از روش های مصاحبه، مشاهده و فیش برداری جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. مشارکت کنندگان به گونه ای انتخاب شدند که فعالیت آن ها در حوزه فناوری اطلاعات ودرآموزش کسب وکارهای کوچک و متوسط کارآفرینانه بوده و در کار خود دارای سوابق ارزشمندی بوده اند، تعداد نمونه بین 10 تا 25 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع گلوله برفی می باشد.
یافته ها: پس از انجام مصاحبه ها، متن مصاحبه ها به دقت پیاده سازی شد و به همراه یادداشت های برداشته شده برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها از روش تجزیه و تحلیل تم که در تحقیقات کیفی کاربرد گسترده ای دارد استفاده شد. به منظور شناسایی مولفههای طراحی مدل تاثیرگذاری فناوری اطلاعات در آموزش کسب وکارهای کوچک و متوسط کارآفرینانه با تاکید بر چابکی سازمان در ایران به مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و خبرگان که از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و حوزه آموزش کسب و کارهای کارافرینانه بودند، پرداخته شد.
بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش تلاش شده است تا با ارایه الگویی موثر به درک بهتری از تاثیر فناوری اطلاعات و اثربخشی این ساختار بر بهبود آموزش وپویایی کسب وکارهای کوچک ومتوسط کارافرینانه دست یافت .همچنین مدل مفهومی تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.
المصادر:
Al-Surmi, A., Cao, G. & Duan, Y. (2019). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial Marketing. Management, Available online 10 April 2019: https://doi.org/ 1016/j.indmarman.2019.04.002.
Bagheri, S., Kusters, R.J., Trienekens, J.J.M. & Grefen, P.W.P.J. (2019). A reference model-based user requirements elicitation process: Toward operational business-IT alignment in a co-creation value network. Information and Software Technology, 111.pp 72-85.[in Persian]
Bandarian, R. (2016). Presenting a conceptual model of strategic agility in research and technology organizations. Technology growth. 12: 46.pp 9-14 .[in Persian]
Brannen, M.Y., Doz, Y.L., (2012). Corporate languages and strategic agility: trapped in your jargon or lost in translation? California Management Review. 54: 3.pp 77-97.
Cai, Z., Huang, Q., Liu, H. (2013). Developing Organizational Agility through IT Capability and KM Capability: The Moderating Effects of Organizational Climate. In PACIS (p. 245).
Doz, Y.L., Kosonen, M., (2008). The dynamics of strategic agility: Nokia’s rollercoaster experience. California Management Review. 50:3.pp 95-118.
Dyer, L., Shafer, R.A., (1998). From human resource strategy to organizational effectiveness: lessons from research on organizational agility, CAHRS Working Paper Series, 6:2.
El-Mekawy, M., Rusu, L. & Perjons, E. (2015). An evaluation framework for comparing business-IT alignment models: A tool for supporting collaborative learning in organizations. Journal of Computers in Human Behavior, 6.pp 112-131.
Farsijani, H., Kasaei, M., Hamidizadeh, M., & Sabeti, M. (2015). Analyzing the Causal Model for the Effect of Organizational Factors, Human Resources and Technology on Agility of the Iranian Maritime Transport Chain through Structural Equations Modeling. Cumhuriyet Science Journal, 36(6), 1322-1334.[in Persian]
Hamidizadeh; M.Pashaabadi; M. Ataee; M. Hayati, B. (2015). A Quantitative Model of the Effect of Entrepreneurial Marketing Dimensions on Organizational Agility (Case Study: Private Training Centers). Business Management. 7:3.pp 601-620.[in Persian]
Hijjawi G S & Al-Shawabkeh Kh M. (2017). Impact of Strategic Agility on Business Continuity Management (BCM): The Moderating Role of Entrepreneurial Alertness: An Applied Study in Jordanian Insurance Companies .International Journal of Business and Management. 12:10.
Hojung Shin , Jae-Nam Lee, DaeSoo Kim, Hosun Rhim. (2015). Strategic agility of Korean small and medium enterprises and its influence on operational and firm performance, Int. J. Production Economics, http ://dx.doi.org/ 10.1016/ j.ijpe.2015.06.015
Li, X., Chung, C., Goldsby, T.J., Clyde, W.H., (2008). A unified model of supply chain agility: the work design perspective. International Journal of Logistics Management. 19:3.pp 408-435.
Lu, Y., Ramamurthy, K. (2011). Understanding the link between information technology capability and organizational agility: An empirical examination. MIS Quarterly, 35:4.pp 931-954.
Ojha D. (2008). Impact of Strategic Agility on Competitive Capabilities and Financial Performance. Dissertation, Graduate School of Clemson University.
Orojloo Mi, Feizi K, Hojati Najafabadi M. (2016).Strategic Agility Capabilities, Factors and their Effect on Organizational Performance: A Case Study of Iranian Banks. Intl. J. Humanities. 23:4.pp 84-105.[in Persian]
Rezaei, R. Mangali, N. Safa, L. (2016). The mediating effect of entrepreneurial marketing on the relationship between entrepreneurial orientation and the performance of greenhouse businesses in Jiroft. Iranian Agricultural Extension and Education Sciences. 13:1.pp. 195-210. .[in Persian]
Santala, M. (2009). Strategic agility in a small knowledge intensive business services company: Case Swot Consulting. Department of Marketing and Management Markkinoinnin ja johtamisen laitos.
Sumukadas, N., & Sawhney, R. (2004). Workforce Agility through Employee Involvement. IIE Transactions 36:10.pp 1011-1021.
Tahmasebifard H. (2017). The Role of Entrepreneurial Orientation in Achieving Agility Capability. Journal of Applied Economics and Business Research JAEBR, 7:2.pp 137 -156.[in Persian]
Tahamtan Nemati Shirin, Sharifian Leila, Moradi Said.(2021). The relationship between leadership style and organizational voice with mediating role organizational agility among the employees Jihad of Tehran university (ACECR of Tehran University).Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 12(4):191-204.[in Persian]
Tallon, P.P., Pinsonneault, A. (2001). Competing perspectives on the link between strategic information technology alignment and organizational agility: insights from a mediation model. MIS Quarterly. 35:2.pp 463-486.
Tughraei, M, T. Mubaraki, M,H. Rezvani, M. Yadollahi Farsi,J. (2015). Conceptual model of entrepreneurial marketing mix in creative art businesses (Case study: Creative industries). Journal of Modern Marketing Research. The sixth year. the first number. 21.pp 38-55.[in Persian]
Wade, M., Hulland, J., (2004). The resource-based view and information systems research: review, extension, and suggestions for future research. MIS Quarterly. 28:1.pp 107-142.
Wiggins, R.R., Ruefli, T.W. (2005), Schumpeter’s Ghost: Is hyper competition making the best of times shorter? Strategic management Journal. 26:10.pp. 887-911.
Yusuf, Y.Y., Sarhadi, M., Gunasekaran, A., (1999). Agile manufacturing: the drivers, concepts and attributes. International Journal of Production Economics. 62:1-2.pp 33-43.
Zanjirchi, M. Hataminasab, H., & Darrezereshki, N. (2010). Routing library services agility in the context of total quality management in libraries Yazd. Journal of Library and Information Science, 2 (50), J13 , 295-257.[in Persian].
_||_