تبیین شرایط توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان (رویکرد نظریه زمینهای)
الموضوعات :
فرشید کریمی حصاری
1
,
علیرضا روستا
2
,
سعید مرادی
3
1 - دانشکده مدیریت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, صنعت گردشگری, نظریه زمینهای, قصد کارآفرینی اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تبیین شرایط توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی (ک.ا) دانشجویان رشتههای مختلف گردشگری انجام شده است. در این راستا، برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختارمند انفرادی با دو گروه اساتید دانشگاهی و دستاندرکاران کارآفرینی (در مجموع 24 نفر) و برای تحلیل دادهها از روش کیفی نظریه زمینهای استفاده شد. سازگار با روش پیشنهادی چارمز (Charmaz, 2006)، از نسخه نظریه زمینهای ساختگرایی با دو مرحله کدگذاری اولیه و کانون و همچنین، از چارچوب اشتروس و کوربین (Strauss and Corbin, 1998)، شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، پدیدۀ اصلی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها استفاده و در نهایت، یک مدل پارادایمی جدید ارائه شد. بر اساس این مدل، آموزش علمی و عملی، خود-کارامدی، همدلی فرهنگی، نگرش به کارآفرینی اجتماعی، مطلوبیت و امکانپذیری ادراکشده از مهمترین شرایط علّی توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی در میان دانشجویان رشتههای مرتبط با گردشگری قلمداد میشود. اگرچه مدل-های مختلفی در حوزه قصد کارآفرینی وجود دارد اما متغیرهای مدل پارادایمی این پژوهش، متغیرهای کلیدی آنها را پوشش میدهد و در واقع، این پژوهش، یک مدل جامع در حوزه قصد کارآفرینی اجتماعی ارائه کرده است.
_||_