تبیین شرایط توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان (رویکرد نظریه زمینهای)
الموضوعات :
فرشید کریمی حصاری
1
,
علیرضا روستا
2
,
سعید مرادی
3
1 - دانشکده مدیریت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
تاريخ الإرسال : 08 الخميس , ربيع الثاني, 1441
تاريخ التأكيد : 07 الخميس , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 09 الأربعاء , رمضان, 1442
الکلمات المفتاحية:
دانشجویان,
صنعت گردشگری,
نظریه زمینهای,
قصد کارآفرینی اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تبیین شرایط توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی (ک.ا) دانشجویان رشتههای مختلف گردشگری انجام شده است. در این راستا، برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختارمند انفرادی با دو گروه اساتید دانشگاهی و دستاندرکاران کارآفرینی (در مجموع 24 نفر) و برای تحلیل دادهها از روش کیفی نظریه زمینهای استفاده شد. سازگار با روش پیشنهادی چارمز (Charmaz, 2006)، از نسخه نظریه زمینهای ساختگرایی با دو مرحله کدگذاری اولیه و کانون و همچنین، از چارچوب اشتروس و کوربین (Strauss and Corbin, 1998)، شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، پدیدۀ اصلی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها استفاده و در نهایت، یک مدل پارادایمی جدید ارائه شد. بر اساس این مدل، آموزش علمی و عملی، خود-کارامدی، همدلی فرهنگی، نگرش به کارآفرینی اجتماعی، مطلوبیت و امکانپذیری ادراکشده از مهمترین شرایط علّی توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی در میان دانشجویان رشتههای مرتبط با گردشگری قلمداد میشود. اگرچه مدل-های مختلفی در حوزه قصد کارآفرینی وجود دارد اما متغیرهای مدل پارادایمی این پژوهش، متغیرهای کلیدی آنها را پوشش میدهد و در واقع، این پژوهش، یک مدل جامع در حوزه قصد کارآفرینی اجتماعی ارائه کرده است.
المصادر:
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Day, J., & Mody, M. (2017). Social entrepreneurship typologies and tourism: Conceptual frameworks. In J. Sheldon, & R. Daniele (Eds.). Social entrepreneurship and tourism: Philosophy and practice (pp. 57–80). New York: Springer.
Hejazi, A., Naveh Ebrahim, A., Behrangi, M. R. & Zein Abadi, H. R. (2015). Identification factors affecting the development of entrepreneurship higher education programs in Iran. Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(21), 229-242 (in Persian).
Leahy, A. (2018). Disability – an issue for all ages: A study of the experience of disability and ageing. Unpublished PhD Dissertation, Maynooth University: Ireland.
Mohammadi Ostadkelayeh, A., Motiee Langerudi, S. H., Rezvani, M. R., & Ghadiri Masoom, M. (2016). An explanation of resettlement in rural sustainable development using grounded theory approach (case study: resettlement in flooded villages in Golestan province). Journal of Research and Rural Planning, 5(13), 181-195 (in Persian).
Moradi, SH. & Naderi, N. (2016). The effects of new media consumption upon student entrepreneurial intentions. New Media Studies, 2(5), 136-166 (in Persian).
Mort, G. S., Weerawardena, J. & Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: towards conceptualization. International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing, 8(1), 76-88.
Nasiri Valikboni, F.A., Ghanbari, S., & Sarchahani, Z. (2016). Designing conceptual model of principals development in elementary school of Fars province. Journal of New Approaches in Educational Administration, 7(28), 1-26 (in Persian).
Ndou, V., Mele, G., & Vecchio, P. D. (2019). Entrepreneurship education in tourism: An investigation among European universities. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, in press.
Okręglicka, M. & Shulgina, L. (2017). Support of the students entrepreneurial intentions within the higher education system. Economic, Entrepreneurship, Management, 4(2), 29-36.
Río‑Rama, M. C., Peris‑Ortiz, M., Álvarez‑García, J., & Rueda‑Armengot, C. (2016). Entrepreneurial intentions and entrepreneurship education to university students in Portugal. Technology, Innovation, and Education, 2(7), 1-11.
Sadeghi, M. & Malekinia, E. (2011). University student’s assessment of entrepreneurial environments and its relationship with entrepreneurial intention. Journal of Research and Planning in Higher Education, 59, 69-89 (in Persian).
Sam, I., John, O. O., & Bernadett, K. (2016). Social entrepreneurship in hospitality i The case of operators at the coastal tourism circuit in Kenya. International Journal of Humanities Social Sciences and Education, 3(2), 115-121.
Sarikaya, M. & Coskun, E. (2015). A new approach in preschool education: Social entrepreneurship education. World Conference on Technology, Innovation, and Entrepreneurship, 195, 888-894.
Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. In C. Kent, D. Sexton, & K. H. Vesper (Eds.). The encyclopedia of entrepreneurship (pp. 72–90). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Sheldon, P. J. & Daniele, R. (2017). Social entrepreneurship and tourism: Philosophy and practice. New York: Springer.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. New York, NY: Sage.
Tabatabai’, Z., Oji Nezad, A. R., & Gheltash, A. (2015). The Relationship between social intelligence with entrepreneurship skills and creativity among technical high school students in Shiraz. Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(21), 85-110 (in Persian).
Tracey, P. & Phillips, N. (2007). The distinctive challenge of educating social entrepreneurs: A postscript and rejoinder to the special issue on entrepreneurship education. Academy of Management Learning & Education, 6(2), 264–271.
Turker, D., & Sonmez Selçuk, S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, 33(2), 142–159.
Volkmann, C. K., Tokarski, K. O., & Ernst, K. (2012). Social entrepreneurship and social business: An introduction and discussion with case studies. New York: Springer.
Wang, K.-C., Jao, P.-C., Chan H.-C., & Chung, C.-H. (2010). Group package tour leader’s intrinsic risks. Annals of Tourism Research, 37(1), 154-179.
Wibowo, B. (2016). Relationship between entrepreneurial intention among undergraduates students and entrepreneurship education: Differences between genders. Asia-Pacific Management and Business Application, 5(1), 30-49.
Zhang, J., Tucker, H., Morrison, A. M., & Wu, B. (2017). Becoming a backpacker in China: A grounded theory approach to identity construction of backpackers. Annals of Tourism Research, 64, 114-125.
_||_