ارائه مدل کاربردی مدیریت دانش با هدف بهسازی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب)
الموضوعات :فاطمه رضایی 1 , محمد حسین پور 2 , یدالله مهرعلیزاده 3
1 - گروه مدیریت آموزشی- مدیرگروه
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, مدل کاربردی, بهسازی کارکنان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه مدل وتحلیل کاربرد مدیریت دانش در بهسازی کارکنان انجام شد. پژوهش از نوع کیفی و با روش آمیخته اکتشافی تحلیلی بود. جامعه آماری دو گروه استادان رشته نفت در دانشگاه آزاد دارای رشته نفت در خوزستان به تعداد 30 نفر عضوهیات علمی تمام وقت و مدعو و مدیران ارشد و میانی مناطق نفتخیز جنوب به تعداد 100 نفر بود. نمونه آماری مدیران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و استادان با روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد20 نفر از هر دوگروه انتخاب شدند. حجم نمونه براساس تکنیک دلفی انتخاب شد.جمعآوری دادهها با استفاده از ابزار تحقیق پرسشنامه تشریحی محقق ساخته صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان و بررسی نتایج پایلوت، تایید شد. فرضیههای پژوهش براساس مولفههای اصلی و عوامل زیرساخت مدیریت دانش، مقایسه شرکتهای مناطق نفتخیزجنوب با چند شرکت برند نفتی، چگونگی بازگشت مجدد دانش فنی کارکنان، ارزیابی مدل سه بعدی محقق ساخته مدیریت دانش تنظیم شد. با استفاده از تکنیک دلفی به شکل کتبی و سپس مصاحبه عمیق و نیمه سازمان یافته در 3 راند جداگانه نظر افراد بررسی شد. با استفاده از روش تحلیل محتوا و آمار توصیفی دادهها،طبقهبندی، کدگذاری،بررسی، نمرهگذاری و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد چرخه دانش کارکنان در سطوح مختلف ضعیف و دانش فنی به شکل سنتی منتقل و اغلب همراه کارکنان بازنشسته از سیستم خارج می شود. مدیران درک کاملی از تاثیر و مزایای کاربرد مدیریت دانش در بهبود سازمانی و بهسازی کارکنان ندارند. در پایان هرم رهبری دانش و مدل سه بعدی مدیریت دانش که هر دو محققساخته بودند، پیشنهاد داده شد.
Abbaszadeh, M. Hassani,M. Bazargan, A. & Nami, K. (2018). Development of Sustainable Human Resources: The Effects of Knowledge Management Channel and Organizational Factors on National Gas Transmission Company Area One, New Approach in Educational Management, Issue 2, Ninth Year, Successive 34. [in persian]
Johuij,M. (2004). Translated by: Habibi, A., Izadyar, A., (2014), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Tehran, Golibet Publications.
Demora. F., (2016). Evaluation of Organizational Performance in Invisible Criteria of a Model Based on Knowledge Management and Innovation Management. A structural equation modelling study. USA Journal of Business Management, 4(16), pp. 3417-3432.
Drucker, P., (1992). Managing for the future: The 1990s and beyond, New York: Truman.12
Fatahian,S. Hoveyda,R. Siadat,A. & Talebi,H. (2014). The Relationship between Enablers and Knowledge Management Processes with the Performance of Isfahan Universities, New Approach Educational Management, Issue 4, Fifth Year, Consecutive 20. [in persian]
Hashemi, A. (2014). The Relationship between Knowledge Management and Productivity with the Mediating Role of Organizational Culture in Lamerd Azad University, Nourad Educational Management Approach, No. 4, Fifth Year, Consecutive 20. [in persian]
Iranban,J, (2017). Identifying and Evaluating Factors Affecting Knowledge Management Implementation and Its Relationship to Competitive Advantage and Organizational Performance, New Approach in Educational Management, Issue 2, Eighth Year, Successive 30. [in persian]
Jones, D., Womack. J., (2005). Translator: Radnezhad, A., (2015). Lean Thinking, Management and leadership, Tehran, Azmoodeh Publications.
Konjkav Manfred,A.R., and Ardakani,S. (2014). An Analysis of the Status of Knowledge Management Dimensions in Higher Education Institutions and Investigating Its Relationship with Innovation, New Approach in Educational Management, Issue 1, Fifth Year, Consecutive 17. [in persian]
Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20, 179-288.
Merlo,T. R., (2016). Factors in Fuencing Knowledge management Use in teachnoLogy enterprises in southern united States, Procdia Computer Science,99,15-35.
Mugali. D., (2018). Identifying and Prioritizing Effective Factors on Knowledge Management, Journal of Knowledge Management, Vol. 9, issue. 4, pp: 328-339.
Radiglio, D. Manuel. N. (2017). Investigating organizational factors supporting knowledge management in the automotive industry of Brazil, . Journal of Knowledge Management. V II, N l, pp: 17-35.
Rading. A., (2003). Translated by: Latifi. Mohammad Hossein, (2014). Knowledge Management Success in an Information-Based Global Economy, Tehran, Khome Publications.
Rezaei Kalantari,M. Salehi,M. and Taheri,M (2014). The Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Islamic Azad University, New Approach in Educational Management, Issue 1, Fifth Year, Consecutive 17. [in persian]
Sanchez,A. Aragon,f. and Marin, G. Sanchez, T, Govtazer (2015). Customer Innovation and Knowledge Management, . Procedia – Social and Behavioral Scinces,120,310-319.
Sina,H. Karimzadeh,S Nazem,f. and Ahmadi,E. (2014). Presenting a Structural Model of Higher Education Managers' Job Burnout Prediction Based on Quality of Work Life, Organizational Commitment and Knowledge Management in Islamic Azad University District One Managers, New Approach in Educational Management, Issue 4, Fifth year, 20 consecutive years. [in persian]
Toffler, A., (1980). The Third Wave, Bantam Books (US).
Peresenting a Practical Knowledge Management Model with the Aim of Improving Emploees (Case Study: National Iranian South Oil Company)
_||_