الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردم نهاد فعال در حوزه مدرسه سازی
الموضوعات :
سیدعلی محبوب
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران)
علیرضا عراقیه
2
(دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.)
عباس خورشیدی
3
(استاد گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران)
علی اکبر خسروی بابادی
4
(دانشیار گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
سعید مرادی
5
(استادیار گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.)
الکلمات المفتاحية: سازمانهای مردم نهاد, سازمانهای آموزشی مردم نهاد, مدیریت سازمانهای آموزشی, الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردم نهاد,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردم نهاد فعال در حوزه مدرسه سازی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است .ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با 24نفر از خبرگان بوده است. نخست، دادههای کیفی در فرایند اجرای نظریه داده بنیاد، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد. سپس براساس الگوی تحلیلی حاصل از نظریه داده بنیاد برگرفته از 106 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و نیز احصاء 57 مفهوم از ادبیات نظری پژوهش، الگوی مفهومی پژوهش براساس 5بُعد کلی شامل 1.مدیدیت ورودی2.مدیریت فرآیند3.مدیریت خروجی4.ممیزی مدیریت و 5.بازخورد از مولفههای 14گانه استخراجی بهترتیب مشتمل بر ورودیهای سازمانی، دولتی، شخصی و اقدامات مدیریتی، مشارکتی و حمایتی بعلاوه خروجیهای کمی، کیفی، تنوع و پیامدها، بانضمام تحول و تعالی خروجی، تحلیل استراتژیک، توسعه و بهبود مستمر نظام مدیریتی سازمان و بالاخره بازخورد برگرفته از 50 شاخص اصلی طراحی گردید. نتایج نشان داد که مجموعه ویژگیها و باورهای مدیریت در کنار عوامل سازمانی و اجتماعی بر مدیریت سازمانهای آموزشی مردم نهاد تاثیر میگذارند. هم چنین پیامدهای کاربست الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردم نهاد به 2حوزه فردی و اجتماعی تقسیم شد. عوامل زمینهای در 2حوزه محیطی و حوزه سیاستگذاری و شرایط مداخلهگر نیز در 2حوزه داخلی و حوزه بیرونی بر نحوه مدیریت تاثیر گذار بودند. چنانچه سازمان با تکیه بر عوامل اثرگذار مطروحه در مدل پارادایمی نظریه دادهبنیاد به مدیریت سازمان های آموزشی مردم نهاد بپردازد، به موفقیت بیشتر دست مییابد.
_||_