بررسی تاثیر سوادآموزی برکاهش آسیب های اجتماعی و توسعه اقتصادی
الموضوعات :
محمد رضا ساده میمندی
1
,
مریم حقیقی فرد
2
,
مسعود حسینچاری
3
1 - کارشناس تحقیق اداره کل آموزش و پرورش استان فارس شیراز ایران
2 - دبیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز ایران
3 - رییس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز ایران
تاريخ الإرسال : 29 الثلاثاء , شوال, 1440
تاريخ التأكيد : 10 الجمعة , جمادى الأولى, 1442
تاريخ الإصدار : 06 السبت , ربيع الثاني, 1442
الکلمات المفتاحية:
توسعه ی اقتصادی,
آسیبهای اجتماعی,
سوادآموزی,
ملخص المقالة :
رعایت هنجارهای اجتماعی یکی از مهم ترین اصول زندگی است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب میشود. هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر سوادآموزی برکاهش آسیب های اجتماعی و توسعه اقتصادی است. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد توصیفی- تفسیری است که مشارکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 12 نفر از آموزش دهندگان شهر شیراز جمعآوری شده است. مصاحبهها ثبت و ضبط و یادداشت برداری شد و با روش پنج مرحلهای توصیف، تفسیر و تجزیه و تحلیل گردید. برای اعتبار سنجی از روش کنترل اعضا استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سواد آموزی باعث تقویت مهارتهای دهگانه زندگی و تقویت راهکارهای مقابله ای در افراد می گردد. این مهارت ها توانایی اجتماعی و روحی افراد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا فرد بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود. هم چنین قدرت سازگاری افراد را بالا می برد و باعث می شود شخص بتواند مسوولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد، توانمندی هایش را بروز دهد و از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند. بنابراین سوادآموزی بر کاهش آسیب های اجتماعی موثر بوده و باعث بهبود وضعیت اقتصادی فرد و کاهش هزینه ها و توسعه اقتصادی جامعه می گردد.
المصادر:
Abdollahi, M.( 2016). A a review of comparison of Islamic and western life style and its relation with social harms. Islamic and Social Research, vol.22, no. 1,pp. 161-190. (in Persian).
Amiri,T.(2015). The role of informal teaching in rural women empowering in Shandiz Torghabeh and binalood. M.A. thesis. Faculty of Literature and Humanities. Mashhad University.( in Persian)
Azizi zavieh,H.( 2014). A study of adult learners’ tendency to attend learning organization classes and its related factors in Shahrood. M.A. thesis. Islamic Azad University, Khalkhal Branch. (in Persian).
Country Statistical Magazine.( 2017). Islamic Repubic of Iran Statistical Center. Tehran: Office of the Public Relations and International Cooperation
Fattahi Bayat, Gh.; Goodarzi, A. & Goodarzi, M. R.( 2016). The effect of innovative human capital on economic development. Economic Development Research, Vol. 7, no.22, pp. 133-146. (in Persian).
Graneheim UH, Lundman B.(2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today, 24(2): 105-112.
Hanımoğlu, Egemen. (2018). Deviant behavior in school setting. Journal of Education and Training Studies, vol. 6, no. 10,pages 133-141 . Retrived from https://eric.ed.gov/?id=EJ1189808. Accessed in June 2019
Hassani, M.& Shahbazi,K. (2012). The effect of educational levels on economic development. Research and Planning in Higher Education,vol 18, no.4(66),pp.1-24. (in Persian).
Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press.
Mohamadi,H.; Mazidi, M.& Beheshti, S.(2017).Conceptual analysis of stages and dimensions of citizenship education. Journal Management System,vol.8, no.4(32),pp.83-106. Retrived from http://jedu.miau.ac.ir/. (in Persian)
Motiee Langroodi, H. (2013). Rural Planning with Emphasis on Iran. Mashhad: Jahad- e Daneshgahi.( in Persian).
Naderi, E., Seyf Naraghi, M. ( 1998). Research Methods and its evaluation in Humanities. Tehran: Jomhoori.( in Persian).
Nemat Tavoosi, M.( 2014). Core self-evaluations and ways of coping. Contemporary psychology, vol. 8, no.2, pp. 57-68. (in Persian).
Salek haddadi, N.; Badri, R.(2013). A study the effects of life skills instruction on coping strategies. Quartarely Journal of Instruction and Evaluation, no.6(21), pp.79-91.
Shams Nateri,M. E.& Bastani, A.(2008). The effect of poverty on social harms. Noor Magezines Website, No. 18, pp. 34 - 44. Retrived from noormags.ir/view/fa/articlepage/332580. Accesed in May 2019. (in Persian).
_||_