پیشبینی خودنظمدهی تحصیلی بر اساس باورهای هوشی و ذهنآگاهی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان آباده
الموضوعات :
الهه اسلمی
1
1 - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ص. پ. 19395-4697، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 13 الإثنين , جمادى الأولى, 1442
تاريخ التأكيد : 20 الأربعاء , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 25 الثلاثاء , محرم, 1444
الکلمات المفتاحية:
ذهنآگاهی,
خودنظمدهی تحصیلی,
باورهای هوشی ذاتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: شناسایی عواملی که در فرایند یادگیری نقش و بر عملکرد دانشآموزان تاثیر زیادی دارند امروزه به عنوان یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت و از بحثهای جالب و مورد علاقه بسیاری از معلمان و روانشناسان است. یکی از این عوامل خودنظمدهی تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی خودنظمدهی تحصیلی براساس باورهای هوشی و ذهنآگاهی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آباده انجام شد.
روش شناسی پژوهش: نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان آباده (2850 نفر) بودند که مطابق جدول مورگان 300 دانشآموز بـه روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. آزمودنی ها، پرسشــنامه خودنظمدهی تحصیلی (کانل و ریانل، 1987)، باورهای هوشی (عبدالفتاح و یتس، 2006) و مهارتهای ذهنآگاهی (بایر و همکاران، 2006) را تکمیـل نمودنـد. از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و همبستگی پیرسون و استنباطی شامل رگرسیون چند متغیری به روش اینتر جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: نتایج یافتهها حاکی از رابطه معنادار و مثبت بین خودنظمدهی تحصیلی با باورهای هوشی افزایشی و ذهنآگاهی و رابطه منفی و معنادار بین خودنظمدهی تحصیلی با باورهای هوشی ذاتی بود.
بحث و نتیجه گیری: باورهای هوشی و ذهنآگاهی قادر به تبیین سهمی از واریانس خودنظمدهی تحصیلی بودند. این بررسی روابط موجود بین متغیرها را روشن میکند و این تبیین موجب گسترش فهم ما و یافتن راههایی برای بهبود خودنظمدهی تحصیلی دانشآموزان خواهد شد.
المصادر:
Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. C. R. (2006). Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia.
Abedi, S., Saeidipour, B., & Farajollahi, M., & Seif, M. H. (2015(. Modeling of Relationship between Intelligence, Epistemological, and Motivational Beliefs with Self-Regulated Learning Strategies of Payame Noor University Students. Research in school & Virtual Learning, 2, 8, 43-68. (in Persian)
Ablard, K. E., Mills, C. J. (1996). Implicit theories of intelligence and self-perceptions of academically talented adolescents and children. J Youth Adolescence 25, 137–148. https://doi.org/10.1007/BF01537340.
Ahmadvand, Z., Heydarinasab, L., & Shairi, M. R. (2013). An investigation of the validity and reliability of psychometric characteristics of five facet mindfulness questionnaire in Iranian non-clinical samples. Journal of Behavioral Sciences, 7, 229-237. (in Persian)
Borzabadi, N., Emamipur, S., & Sepahmansour, M. (2020). The Relationship between Emotional Management and Communication Skills with Academic Procrastination among High school students. Journal of approaches in educational administration. 4, 11, 42, 89-108. (in Persian)
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
Baer, R. A., Smith, G.T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13 (1), 27-45.
Champagne, A. (2015). CHILDREN’S IMPLICIT BELIEFS ABOUT INTELLIGENCE by A THESIS Presented to the Faculty of The Graduate College at the University of Nebraska In Partial Fulfillment of Requirements For the Degree of Master of Arts.
Connell, J. P., & Ryan, R. (1987). Motivation and development in the social context of school. International Society for the Study of Behavioral Development: Newsletter, 1-2.
Connell, J. P. (1985). A new multidimensional measure of childrens perceptions of control. Child Development, 56: 1018- 1041.
Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model, Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Dweck, C. (1999). Self-theories: their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press.
Flook, L., Goldberg, S. B., Pinger, L., & Davidson, R. J. (2015). Promoting prosocial behavior and self-regulatory skills in preschool children through a mindfulness-based kindness curriculum. Developmental Psychology, 51(1), 44– https://doi.org/10. 1037/a0038256.
Falkenstrom, F. (2010). Studying Mindfulness in Experienced Meditators: A Quasi-Experimental Approach. Personalityand Individual Differences, 48(4), 305-310.
Gomes, M., Monteiro, V., Mata, L., Peixoto, F., Santos, N., & Sanches, C. (2019). The Academic Self-Regulation Questionnaire: a study with Portuguese elementary school children. Psicol. Refl. Crít. 32, 8. https://doi.org/10.1186/s41155-019-0124-5.
Hong Y., Chiu C., Dweck C.S. (1995) Implicit Theories of Intelligence. In: Kernis M.H. (eds) Efficacy, Agency, and Self-Esteem. The Springer Series in Social Clinical Psychology. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-1280-0_10
Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. New York, NY: Hyperion.
Kohrazeei, F. (2018). The relation of Family Functional with Self-regulation of Academic and Inhibition among high school students. Rooyesh E Ravanshenasi Journal. 1;6(2):121-48. (in Persian)
Mohebi-norodinvand,M. H., shehni yeylag, M,. & Pasha Sharifi, H. (2013). Investigating the Psychometric Properties of Implicit Theory of Intelligence Scale (ITIS) in a Student Society. Educational measurement, 4, 14, 43-64. (in Persian)
Peng, Y., & Tulli, J. G. (2020). Theories of Intelligence Influence Self-Regulated Study Choices and Learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 46 3, 487– 496.
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
Seadatee Shamir, A., & Sanee’I Hamzanlouyi, R. (2017). Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Selfregulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than 40%. Iranian Journal of War & Public Health. 9(4):205-210.(In Perasion)
Skibbe, L. E., Montroy, J. J., Bowles, R. P., & Morrison, F. J. (2019). Self-regulation and the development of literacy and language achievement from preschool through second grade. Early Childhood Research Quarterly, 46:240-251. doi: 10.1016/j.ecresq.2018.02.005.
Strait, J. E., Strait, G. G., McClain, M. B., Casillas, L., Streich, K., Harper, K., & Gomez, J. (2020). Classroom Mindfulness Education Effects on Meditation Frequency, Stress, and Self-Regulation. Teaching of Psychology, 1-7. DOI: 10.1177/0098628320901386.
Van Dam, N. T., Hobkirk, A., Sheppard, S. C., Aviles-Andrews, R., Earleywine, M. (2014). How Does Mindfulness Reduce Anxiety, Depression, and Stress? An Exploratory Examination of Change Processes in Wait-List Controlled Mindfulness Meditation Training. Mindfulness, 5, 574–588.
Viglas, M., Perlman, M. (2018). Effects of a Mindfulness-Based Program on Young Children’s Self-Regulation, Prosocial Behavior and Hyperactivity. J Child Fam Stud 27, 1150–1161. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0971-6
Ziegler, N., & Opdenakker, M. C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, selfefficacy, and effort regulation. Learning and Individual Differences, 64, 71-82.
Zimmerman, B. J. (1998).Academic stayding and the development of personal skill: A self-regulatory perspective.Educational Psychologist. 33153-22.
Zamora, A., Súarez, J. M., & Ardura, A. (2018). A model of the role of error detection and self-regulation in academic performance. The Journal of Educational Research, 111:5, 595-602, DOI: 1080/00220671.2017.1349072.
_||_