ارائه الگوی مدیریت کوانتومی در سازمان های آموزشی
الموضوعات :توران سلیمانی 1 , ویدا عاقل زاده 2 , اصغر نخستین گلدوست 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل
2 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - استادیار،گروه علوم تربیتی،واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت کوانتومی, کوانتوم, سازمان های آموزشی, تئوری زمینه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: اخیراً در ادبیات مدیریت، سخن از الگوی جدیدی در حوزة سازمان و مدیریت به میان می آورند؛ پارادایمی که با نظریة کوانتوم شناخته می شود. این پارادایم مرتبط با دیدگاه علمی مدیریت نوین است و هدف آن توسعة تواناییها و قابلیتهای کارکنان درجهت اهداف سازمانی است از طرفی، فقدان الگوی مناسب برای توسعه مدیریت کوانتومی در سازمان های آموزشی با توجه به ساختار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، از جمله چالشهای عمده در نظام آموزشی ایران است. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت کوانتومی در سازمان های آموزشی بود.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر «نظریه داده بنیاد» و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق و با روش هدفمند نسبت به انتخاب نمونه های آماری تا مرحله اشباع نظری در داده ها به تعداد 16 نمونه و روش تجزیه و تحلیل از طریق کدگذاری به استخراج مقوله های مربوط به الگو اقدام گردید. برای اطمینان پذیری و اعتباریابی، از معیار تناسب و معیار منطق و عمق اطمینان حاصل شد.
یافتهها: مطابق با نتایج، در کدگذاری باز، 367 کد اولیه، در کدگذاری محوری 57 مقوله عمده و در کدگذاری انتخابی 19 مقوله هسته ای در قالب شرایط علّی، واسطه ای، زمینه ای، راهبردها/ توانمندسازها، پیامدی و پدیدۀ اصلی (مدیریت کوانتومی) طبقبندی شده اند. در جهت تحقق اهداف پژوهش بر مبنای تئوری زمینه ای، مدیریت کوانتومی به عنوان پدیدۀ اصلی در قالب یک الگوی منطقی و با تکیه بر فهم آن با شرایط (علّی، واسطه ای و زمینه ای)، راهبردها/ توانمندسازها و پیامدها مشخص گردید.
بحث و نتیجهگیری: در نتیجه می توان گفت با حرکت به سوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در توسعه مدیریت کوانتومی در سازمان های آموزشی را شاهد بود.
_||_