کاربرد دلالت های فلسفی و تربیتی جان دیوئی برای مدیران آموزشی
الموضوعات :
فلکناز آتشی
1
,
سید هاشم گلستانی
2
,
محمدرضا شمشیری
3
1 - علوم تربیتی_علوم انسانی_بوشهر_عضو هیات علمی_دانشگاه آزاد
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اصفهان(واحد خوراسگان)
3 - استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اصفهان(واحد خوراسگان)
تاريخ الإرسال : 17 الإثنين , جمادى الثانية, 1439
تاريخ التأكيد : 27 الإثنين , ذو الحجة, 1441
تاريخ الإصدار : 03 السبت , محرم, 1442
الکلمات المفتاحية:
مدیران آموزشی,
جان دیویی,
دلالت های فلسفی و تربیتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف احصای دیدگاههای جان دیویی و کاربرد دلالت های فلسفی و تربیتی او برای مدیران آموزشی به روش کتابخانه ای – تحلیلی انجام شد. تکنیک مورد استفاده، تحلیل استنتاجی از آثار او و تفاسیر دلالتی از مکتب و دیدگاهش بود. از آنجا، جان دیوئی مشخصا درباره مدیران آموزشی و اداره کنندگان مدارس، سخنی به میان نیاورذه است و جملات انگشت شماری در مورد اداره کنندگان مدارس، گفته است، لذا ابتدا به تبیین مختصات مدرسه مدنظر جان دیوئی براساس دیدگاه های فلسفی او، پرداخته شد که مختصاتی همچون تعلیم و تربیت به مثابه تجربه، تبیین ماهیت رغبت و انضباط در این نوع مدرسه، نوع تفکر، روش اداره مدرسه و توجه به اجتماعی دروس و محتوا استخراج و در مرحله بعدی وظایفی برای مدیران همچون انعطاف پذیری در انتخاب و تحقق اهداف، طراحی فضای فیزیکی مدرسه، ارتباط دادن مدرسه با جامعه و فراهم آوردن محیط بازی و تفکر و کار برشمردیم.
المصادر:
Abbaspour, Noor Ali (1996). Investigating the Application of Philosophical Theories in Curriculum Planning with Emphasis on John Dewey Theory, Master's Thesis, Tarbiat Moallem University of Tehran.(In Persian)
Chareh Bakloo , Mohammad Reza (2005) .”A Study of Educational Philosophy of John Dewey and Its Relevance to Education in Iran “.Dissertation (Ph .d) . Panjab University , Chandigarh .
Dewey, John (1955). Morality and personality. Translated by Mushfeq Hamedani, first edition, Tehran. Safi Alisha. .(In Persian)
Dewey, John (1962). An Introduction to the Philosophy of Education (Democracy and Education). Translation: Amir Hossein Arianpour, Tehran: Tehran Bookstore. .(In Persian)
Dewey, John (1984). Human Ethics and Behavior, translated by Amir Hossein Arianpour, Tehran Book Translation and Publishing Company. .(In Persian)
Dewey, John (1990). Experience and education. Translated by Seyed Akbar Mir Hosseini. Tehran: Book Translation and Publishing Center. .(In Persian)
Dewey, John (1990). Experience and education. Translated by Seyed Ali Akbar Mir Hosseini. Tehran: Book Translation and Publishing Center. .(In Persian)
Dewey , John (1939). The School and Society .University of Chicago Press. .(In Persian)
Haji Mir Ghasemi, Seyed Mojtaba (2015) A Study of the Relationship between Nervous Pressures and the Performance of Educational Managers, Management and Education Quarterly. .
Kardan, Ali Mohammad (2002). Training of educational votes in the west, Tehran: Samat. .(In Persian)
Shariatmadari, Ali (2006). Principles and philosophy of education. Tehran: Amir Kabir. .(In Persian)
Meyer, Frederick (1374). History of Educational Thoughts, Vol. 2, translated by Ali Asghar Fayyaz. Tehran: Samat. .(In Persian)
Moayeri, Mohammad Taher (1999). Good kids, bad upbringing. Tehran: Amirkabir.(In Persian)
Maurice, Daniel and David Reynolds (2005). Effective training (efficient teaching method). Translated by Mohammad Ali Besharat and Hamid Shamsipoor, Tehran: Roshd. .(In Persian)
Kakajavibari, Ali Akbar (2005). Future education (strategies, policies and programs). Volume 4, Tehran: Pajhushkadeh Education. .(In Persian)
_||_