سیاست گذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب (مطالعه موردی؛ شاخص اعتماد عمومی)
الموضوعات :
محمدرسول درویشی
1
,
محمدرضا قائدی
2
,
گارینه کشیشیان سیرکی
3
,
محمد توحیدفام
4
1 - گروه علوم سیاسی ،واحد بین الملل کیش،دانشگاه آزاد اسلامی ،جزیره کیش،ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد سیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
3 - استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 17 الثلاثاء , شوال, 1441
تاريخ التأكيد : 10 الجمعة , جمادى الأولى, 1442
تاريخ الإصدار : 06 السبت , ربيع الثاني, 1442
الکلمات المفتاحية:
آموزش,
سیاستگذاری,
حکمرانی خوب,
اعتماد عمومی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، سیاستگذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب با توجه به؛ شاخص اعتماد عمومی است و روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و ازنظر هدف کاربردی و ازنظر زمان مقطعی است. جامعه پژوهش معلمان منطقه 1 شهر تهران است که با علت جامعه بزرگ معلمان، با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 265 معلم بهعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و میدانی است و برای سنجش متغیرهای از پرسشنامه استفاده شد و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار spss استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش آموزشهای اعتماد عمومی ازجمله تعامل، مدارا، مشارکت، جامعهپذیری، اطمینان، صداقت و درستکاری، ریسکپذیری ازجمله سیاستگذاریهای آموزشی در بین دانش آموزان دوران ابتدایی است. طبق نتایج حاصل از جدول، در رابطه با میانگین متغیر تعامل، مدارا، اطمینان و ریسکپذیری، کمتر از حد متوسط است و لازم است سیاستگذاریهای آموزشی در این زمینه در خصوص تقویت شود و میانگین متغیرهای مشارکت، جامعهپذیری و صداقت و درستکاری بیشتر از حد متوسط است و در سطح بالایی از اعتماد عمومی برخوردار است.
المصادر:
Abdi, Behnam; Ali Asghar Pourazat (2018). Explaining the coordinates of Hamkarani Good Higher Education in the Defense Department, Quarterly Journal of Marine Sciences, Volume 6, Number 1 - Sequential Issue 16 Spring 1398 Page 1-11. [in Persian]
Addink, H. (2019). Good governance: Concept and context. Oxford University Press
Askari Mehdi, Elahi Manesh Mohammad Hassan, Parizad Reza. 1398. Comparison of Iran-Japan Educational Policy in Primary School. Quarterly Journal of Strategic Public Policy Studies. Volume 9. Number 30. pp. 113-132. [in Persian]
Baral, N. (2016). Empirical analysis of factors explaining local governing bodies’ trust for administering agencies in community-based conservation. Journal of Environmental Management 103, 41-50.
D’Angelo, K. Krivel-Zacks, G. & Johnson, C. (2016). Finding Good Governance: Collaboration between the University of British Columbia and the Richmond School District. In Problem-Based Learning in Teacher Education (pp. 73-83). Springer International Publishing
Davis, T. J. (2016). Good governance as a foundation for sustainable human development in sub-Saharan Africa. Third World Quarterly, 1-19.
Heinrich, C. J. (2015). The role of performance management in good governance and its application in public education. Employment Research Newsletter, 22(3), 2.
Heydari, Ali Reza. The problem of state-building and education policy in Iran after the revolution. Quarterly Journal of Education. No. 40. Volume 35. No. 4. 2017. [in Persian]
Khalkhali, Ali; Jafar Nasir Natari; Zohreh Shakibaei; Javad Soleimanpour; Ismail Kazempour, 2020, Conceptualization of Good Governance in Iranian Public Education with a Phenomenological Approach. Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management. Article 9, Volume 11, Number 41. pp. 191-208[in Persian]
Khanbashi, M. Zahedi, Sh. Alwani, S.M. (2016). The Role of Environmental Strategic Factors in Explaining Political Trust with Emphasis on the Mediator of Public Trust to Governmental Organizations Perspectives on Public Management, 10, 112-77. [in Persian]
Khanna, P. (2017). A conceptual framework for achieving good governance at open and distance learning institutions. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 32(1), 21-35.
Maniei, Reza; Soleimani, Nader; Abbaszadeh, Nasser, Seyed Musa Tabatabai. (2019). Designing and validating the model of good educational governance in the Iranian educational system, Quarterly Journal of Marine Sciences, Volume 6, Number 3 - Sequential Issue, Fall 18, 2017, pp. 17-36. [in Persian]
Natri, Jafar Nasir; Ali Khalkhali, Zohreh Shakibaei, Javad Soleimanpour, Ismail Kazempour (2019). Explaining the Structures of Good Governance in the Iranian Public Education System, Marine Science Education Quarterly, Online Publishing, December 14, 2017. [in Persian]
Ntim, C. G. Ntim, C. G. Soobaroyen, T. Soobaroyen, T. Broad, M. J. & Broad, M. J. (2017). Governance structures, voluntary disclosures and public accountability: The case of UK higher education institutions. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 30(1), 65-118.
Parkhurst, J. (2017). The politics of evidence: from evidence-based policy to the good governance of evidence (p. 182). Taylor & Francis
Rumi Zainab. Hosseini Abu Ali Masoumeh. Jafari Seyed Mohammad Baqer 2016. Promoting Public Confidence: Examining the Role of Good Governance and E-Government Services. Social capital management. Volume 4. Number 4. pp. 571-594. [in Persian]
Safaeipour, M. Amanpour, S. F. Naderi Chegni, Z. (2018). Assessing and analyzing the feasibility of good urban governance in Khorramabad. Journal of Geography and Urban Planning Zagros Perspective, 5 (7), 115-130. [in Persian]
_||_