الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی
الموضوعات :
زهرا شهبازی
1
,
مهدی کلانتری
2
,
علیرضا صادقی
3
,
محمود مهرمحمدی
4
1 - ی دکتری، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - مدیر گروه رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 - استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس
سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, آموزش عالی, الگوی فراکتالی, بین فرهنگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف طراحی واعتباریابی الگوی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی انجام شد.. روش تحقیق،کیفی، از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی، و بررسی سیستماتیک چهارده مقاله کیفی منتخب با هدف استخراج مقولههای اصلی و فرعی و ابعاد وطیف الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی بود. ابتدا عناوین 300 کتاب و مقاله بررسی گردید. سپس 47 مقاله معتبر در سطح بینالمللی توسط پژوهشگر انتخاب و در نهایت تعداد 14 مقاله کیفی در راستای موضوع پژوهش از بین آن ها به دست آمد که بعد از مراحل کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی این فرایند، استخراج گردید.. بر اساس مضامین موجود در محتوای مقالهها 295 مضمون اولیه (کد) و 44 مقوله و 9 بعد و 7 طیف از تمها حاصل گردید. نتایج پژوهش حاکی از مقولههای کلی شناسایی شده در قالب یک مدل فراکتالی شامل الزامات (ابعاد نرم افزار و سخت افزار درطیف کاربرد- عدم کاربرد)، اهداف (ابعاد اهداف کلی و اهداف جزیی در طیف قابل دسترس- غیرقابل دسترس)، ویژگیهای محتوا (بعد کیفیت در طیف مرتبط - غیر مرتبط)، روشهای یاددهی ـ یادگیری (بعد همخوانی روش های یاددهی- یادگیری با رویکرد بین فرهنگی در طیف تناسب - عدم تناسب)، ویژگیهای استاد (ابعاد قدرت فرهنگی در طیف زیاد-کم و مرتبه علمی در طیف برخوردار ـ غیربرخوردار)، ارزشیابی (بعد کیفیت ارزشیابی درطیف مطلوب - غیرمطلوب) بود که مؤلفههای طراحی الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی با رویکرد بین فرهنگی در آموزش عالی ایران را نمایان کرد. در پایان، فرایند اعتباریابی الگو، با بهرهگیری از متخصصان این حوزه و روش اعتباریابی سه سویه حداقل 89/0و حداکثر99/0 به دست آمد.
References
_||_