آسیب شناسی آموزش تفکرانتقادی در نظام آموزشی ایران/با دیدگاه مدرسه زندگی
الموضوعات :
مینا رنجبری
1
,
سعید مذبوحی
2
,
صدرالدین ستاری
3
1 - گروه علوم تربیتی ،واحد اردبیل ،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
2 - گروه آموزش وپرورش ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
3 - گروه علوم تربیتی ،واحد اردبیل ،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
تاريخ الإرسال : 16 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1442
تاريخ التأكيد : 16 الأربعاء , ربيع الأول, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الإثنين , رجب, 1444
الکلمات المفتاحية:
آسیب شناسی,
مدرسه زندگی,
آموزش تفکر انتقادی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تفکر انتقادی از اساسی ترین موضوعات مدرسه زندگی وآرای دیویی است. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آموزش تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران انجام شده
روش شناسی پژوهش: این پژوهش پیمایشی است وجامعه آماری 6400 نفر مدیران ،مشاورین، معاونان ومعلمان منطقه سه تهران است.که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 140 نفر انتخاب شدند در دو گروه 70نفر خانم وآقا. ابزار اندازه گیری این پژوهش ، آزمون استاندارد تفکر انتقادی واتسون -گلیرز است که توانایی تفکرانتقادی را از طریق 80 پرسش در پنج مولفه مهارت استنباط ، شناسایی مفروضات استنتاج ،تعبیر و تفسیر و ارز شیابی اندازه گیری میکند. داده ها ی پرسشنامه با استفاده از برنامه22 SPssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافته ها: به جز در مهارت تفسیر که در آقایان در سطح خطای5%، با اختلاف 8 درصد بیشتر از خانم ها بود در چهار مهارت دیگرخانم ها نمره بیشتری کسب کردند 5 اختلاف دو گروه در استنباط 8/27درصد ، در شناسایی مفروضات 1/25 درصد ، در استنتاج5 /33 درصدودر ارزشیابی 14/4 درصد به دست آمد
بحث و نتیجه گیری: در مجموع نمره تفکر انتقادی قابل قبول ودر سطح بالایی نیست و نشان از کمرنگ بودن این امرمهم در نظام آموزشی است
المصادر:
Ahmadi Khomsi, Ardena (2018).onvane Payan name: The Relationship between Critical Thinking Skills and the Level of Scientific Education (in Persian(
Abdoli, Afsaneh (2010). Thesis on the evolution of critical thinking in students of Ferdowsi University of Mashhad(in Persian).
Neda.j(2020) Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review. The Turkish Online Journal of Educational Technology – January 2020, volume 19 issue.
Askari, Parviz (2013). Comparison of critical thinking, social intelligence and students' flexibility. Journal of Social Psychology, No. 2.(in Persian).
Aghili, Mohammad Reza(2019). Thesis "Study of the relationship between philosophical mentality and the level of creativity of school principals in Babolsar(in Persian).
Javadi, Javad (2018). Thesis title. The effect of critical thinking on reading skills (in Persian).
Karimi, Farzaneh (2018). Thesis. Evaluation of the sixth elementary thinking and research book based on critical thinking skills. (in Persian).
. Lipman, Matthew. (1998). The "Philosophy for Children" program is the best approach to improve children's thinking www.mehrnews.com
Lipman, Matthew (2004). Philosophy can be used to educate children. Website mehrnews.com
Mousavi Arfae.A .(2020 ) The Impact of Teaching Critical Thinking on EFL Learners’ Speaking Skill: A Case Study of an Iranian Context. English Language Teaching; Vol. 13, No. 1; 2020. ISSN 1916-4742 E-ISSN 1916-4750. Published by Canadian Center of Science and Education. (in Persian).
Moafyan F, F, Ghanizadeh A. [The relationship between critical thinking and self-teachers of English in schools]. Journal of social sciences and humanities of shiraz of University 2011; 3 (1): 119- 149. [Persian]
Mahdavi, Aniseh (2016). Thesis title: Explaining preschool teachers' knowledge of critical thinking skills
Mahroozadeh, Tayyeba; Abbasi, Mansoura(2012). School of Life, Nature and How to Realize it, New Educational Thoughts, Volume 8, Number 1 .(in Persian).
Mohamadi ,ghshlagh . Abbaszadeh. Mohammad Seyed(2022) Providing a Model for Promoting Personal Knowledge Management (PKM) in Teachers: an Applied Research, Grounded Theory Approach. A new approach in educational management.13.1 10.30495/JEDU.2022.24560.4920.
Moazami, Davood (2009). Introduction to Neuropsychology, Tehran: Publications of the Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (samt)
Noori .Fatemeh .Shariatmadari Mehdi .Lotfolla Habbasi(2022). Presentation of the Native Model of 4th Generation of Entrepreneurship University of Tehran Azad University. A new approach in educational management. 12.6. DOI: 10.30495/jedu.2022.24768.4944
(2010). National curriculum standards for social studies: A framework for teaching, learning, and assessment. Silver Spring, MD: NCSS. National Curriculum, (2012). (in Persian).
Neyestani, Mohammad Reza and Imamordi, Davood. (2013). Critical Thinking Principles and Components, Tehran: Isfahan University Press. (in Persian).
Naji, Saeed (2017). Philosophical research for children and adolescents. Volume 3. Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (in Persian).
Naji, Saeed (2016). Kondokophilosophy for children and adolescents. Volume One. Institute of Humanities and Cultural Studies(in Persian).
Peiman N,(2011). [The relationship between self-efficacy and critical thinking skills of students of the School of Medical Sciences]. Mashhad Bhdashtdanshgah, Horizons of Medical Education Development 20114 (2).41- 53. [Persian]
R0zumna .T.S.(2020). Teaching critical thinking future english teachers . ISSN 1992-5786 DOI. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.71-2.38
Shahvandi, Pardis (2013). Thesis: The Relationship between Epistemological Beliefs and Critical Thinking / Investigating the Mediating Role of Critical Thinking Tendency. (in Persian).
Stephen Brookfield, University of St. Thomas, Minneapolis, MN, USA(2013) International Journal of Adult Vocational Education and Technology, 4(1), 1-15, January-March 2013 1.
Valipoor Khajeghiasi R, Vahidshahi K, Salehi Emran E. [Life skills of students in Medical Sciences of Mazandaran University]. Iran J Educ Med Sci. 2010;12(2):93-100.
Zeinali Z.(2010) [The relationship between metacognitive strategies and creativity with self-esteem and academic performance of high school students in the Sadeh]. Marvdasht: Islamic Azad University of Marvdasht;
_||_