آسیب شناسی آموزش تفکرانتقادی در نظام آموزشی ایران/با دیدگاه مدرسه زندگی
الموضوعات :
مینا رنجبری
1
,
سعید مذبوحی
2
,
صدرالدین ستاری
3
1 - گروه علوم تربیتی ،واحد اردبیل ،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
2 - گروه آموزش وپرورش ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
3 - گروه علوم تربیتی ،واحد اردبیل ،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
الکلمات المفتاحية: آسیب شناسی, مدرسه زندگی, آموزش تفکر انتقادی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تفکر انتقادی از اساسی ترین موضوعات مدرسه زندگی وآرای دیویی است. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آموزش تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران انجام شده
روش شناسی پژوهش: این پژوهش پیمایشی است وجامعه آماری 6400 نفر مدیران ،مشاورین، معاونان ومعلمان منطقه سه تهران است.که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 140 نفر انتخاب شدند در دو گروه 70نفر خانم وآقا. ابزار اندازه گیری این پژوهش ، آزمون استاندارد تفکر انتقادی واتسون -گلیرز است که توانایی تفکرانتقادی را از طریق 80 پرسش در پنج مولفه مهارت استنباط ، شناسایی مفروضات استنتاج ،تعبیر و تفسیر و ارز شیابی اندازه گیری میکند. داده ها ی پرسشنامه با استفاده از برنامه22 SPssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافته ها: به جز در مهارت تفسیر که در آقایان در سطح خطای5%، با اختلاف 8 درصد بیشتر از خانم ها بود در چهار مهارت دیگرخانم ها نمره بیشتری کسب کردند 5 اختلاف دو گروه در استنباط 8/27درصد ، در شناسایی مفروضات 1/25 درصد ، در استنتاج5 /33 درصدودر ارزشیابی 14/4 درصد به دست آمد
بحث و نتیجه گیری: در مجموع نمره تفکر انتقادی قابل قبول ودر سطح بالایی نیست و نشان از کمرنگ بودن این امرمهم در نظام آموزشی است
_||_