شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان: مطالعه ای با رهیافت پدیدارشناسی
الموضوعات :
ابراهیم آبیار
1
,
کلثوم نامی
2
,
نادرقلی قورچیان
3
,
مهدی باقری
4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, عوامل موثر, شناسایی, توانمندسازی پژوهشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه در سرتاسر جهان بر اهمیت پژوهش برای توسعه آموزش و تلاش برای ایجاد و گسترش توانمندسازی پژوهشی در دانشآموزان ، تمرکز میکنند و نقش پژوهش را به عنوان یک فعالیت اصلی برای ترویج آموزش و یادگیری یا فرایند تدریس تحقیقاتی، از جمله توسعه شایستگی تحصیلی در مدرسه، تطبیق میدهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان است.
روش شناسی پژوهش: حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه توانمندسازی پژوهشی بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود، پس از 20 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. دادههای استخراج شده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: پنج مضمون اصلی به دست آمد این مضامین شامل : شناسایی ویژگیهای دانشآموزان توانمند درزمینه پژوهشی از دیدگاه معلمان، شناسایی عوامل بازدارنده در توانمندسازی پژوهشی دانشآموزان، راهکارهای پیشنهادی جهت ارتقای توانمندی پژوهشی، عوامل مؤثر در تسهیل پژوهشگری، نقش عوامل مؤثر در توانمندسازی پژوهشی بود.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل شخصیتی، عوامل ذاتی، اجتماعی و مهارت های اکتسابی (فراشناختی، تفکر انتقادی و فناوری اطلاعات) از جمله عواملی هستند که در توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان موثر هستند. شناسایی تنگناهای موجود در سیستم آموزشی از گام های مهم پیشرفت در توانمندسازی پژوهشی است. وجود امکانات و فرصتهای آموزشی و پژوهشی می تواند شرایط لازم را برای افزایش توانمندسازی پژوهشی تسهیل کند. به این ترتیب که وجود ظرفیت ها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به واسطه امکان تفکر خلاق و انگیزه، توانمند سازی پژوهشی را ارتقا می دهد.
_||_