شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
الموضوعات :امیرحسین مهدیزاده 1 , علیرضا عراقیه 2 , شیلا لفظی 3
1 - مدیر گروه رشته های علوم تربیتی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر و عضو هیات علمی
2 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3 - کارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: مدیران, گروه های آموزشی, شناسایی, نیاز های مهارتی,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نظریه وتن ، کامرون و وودز بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را همه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1397-1396 جمعاً 113 نفر تشکیل می دادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 87 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده صورت گرفت. گردآوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه نظر سنجی استاندارد مهارتهای مدیران وتن ، کامرون و وودز (2000) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن به میزان 87/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد . تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده ازآزمون های t تک گروهی و فریدمن استفاده انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد:مهم ترین نیازهای آموزشی شناسایی شده ی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی که پیشنهاد می گردد برای ارتقای آن برنامه ریزی لازم انجام گردد ، به ترتیب اولویت عبارت اند از مهارت انگیزش اثر بخش ، مهارت مدیریت تضاد ، مهارت ارتباط سازنده و مهارت مدیریت حل مساله .
Arkansas university of Arkansas(2019)faculty handbook, Teaching and Faculty Support Center. Available at : https : // provost.uark . edu/ faculty -handbook/index.pdf .last visited 2019/04/11
Brinkley,Etzkorn. Karen, Lane(2019). India.Studies in Higher Education, v44 n3 p571-583
Derakhshan,D.Zandi.kh(2018). Designing a Model for Competencies of Department Chairs. Journal of Management and Planning in Educational Systems 2018, Vol. 11 (2), 105-126. [in Persian]
EbrahimiKooshk Mahdi, Somayeh. Asadi, Reza. Ghoddosi Moghaddam , .Sara .deldar ,Kolsumi movahed,mehri. (2011). Assessing the Attitude of Employees at Mashhad University of Medical Sciences, Iran, Regarding In-service Online Training Courses. http: //mediaj.sums. ac .ir/online .[in Persian]
Fadayi , S ., Niazazari, K., Taghvayi yazdi , M . ( 2018 ) . Presentation a model for creating an entrepreneurial University based on Futures study techniques and scince prodction in the educational system . Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 8 ( 32 ) . 1-18 . . [in Persian]
Farahbakhsh , S ., Usefvand , k . ( 2019 ) . The effect of social capital on the quality of work life of faculty members with moderating of social popularity (case study: Lorestan University) . Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 9 (35) . 91-108 . [in Persian]
Fetrat , M.A ,. Khorasani , A ,. Abolghasemi , M ,. Ghahremani , M . (2019) . Design and validation of model performance management faculty of Kabul University . . Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 9 (35) . 311-348 . [ in Persian]
Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes. Higher Education. OECD Publishing .https://eric.ed.gov. last visited 2019/01/11
Investigating the decision-making practices of the research and education managers
Karimi , N ., rajaeepour , S ., & Navehebrahim , A . ( 2018) . Designing and Validating a Model for the Function-based Performance Evaluation of Department chairs . Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 9 (33) . 291 – 328 . [ in Persian]
LeFebvre, Luke; LeFebvre, Leah; Anderson, Dale(2019). Communication Centers at Colleges and Universities: Transitioning from a Course Resource to an Institutional Resource. Communication Teacher, v33 n2 p179-188 2019
Mohammadi , D ,. Eshtiaghian , N ,. & Raznehan , F . ( 2012 ) . Integrated Approach of Training Needs Assessment Based on Staff Competencies Analysis . Journal of New Educarional Approaches . 7 (1). 137-153 . [in Persian]
Movahedi,Reza. Zolikhaei Sayyar, Leila. Mo’taghed, Mahsa.(2015). Identifying Educational Needs among Teachers in Applied-Scientific Center of Cooperative Organization, Hamedan, Iran.Higher Education Letter.(36): 115-142. [in Persian]
Najafabadi , M . ( 2006) . Training Needs Assessment of middle managers of Isfahan Steel Company, M. A thesis on Psychology .Shahid Beheshti University of Tehran. [ in Persian]
(OECD) Organisation for Economic Cooperation and Development (2019)
Porkarimi, Javad ؛ Azizi, Mehdi ؛ Farzaneh Mohammmad, ؛ Kordi Elham,(2015). Professional competence of heads of departments Tehran University: An Analysis of the gap between current and desired status. Journal of Modern Thoughts Education. (41): 77-98. .[in Persian]
Rozbehi,M. Ahmadi,Gh.(2006). Needs Analysis Based on Evaluation of High School Principals and Board of Education Staffs Familiarity with IT in Isfahan During the Academic Year of 2004 – 2005Journal Research in Curriculum . (10) 67-80. [in Persian]
Sabzipor , A ., Farajollahi , M ., & Sarmadi , H . (2019) . Designing a model for capital return in distance higher education system . . Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 9 ( 35 ) . 45-68 . . [in Persian]
_||_