مدیریت ناهممکان: پژوهشی دادهبنیاد از نحوه عملکرد معلمان در مدیریت کلاس در بستر پلتفرمهای آموزشی
الموضوعات :فرزاد دهقانی فیروزآبادی 1 , سیدعلیرضا افشانی 2 , ابوالفضل صادقیان 3 , علی محمد مزیدی شرف آبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ایران
2 - گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - گروه تحقیق در عملیات، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
4 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان, یزد, نظریه داده بنیاد, مدیریت ناهممکان, پلتفرمهای آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی نحوه عملکرد معلمان در مدیریت کلاسهای آنلاین در بستر پلتفورمهای آموزشی است.
روش شناسی پژوهش: نویسندگان مقاله از روششناسی کیفی و رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده کردهاند. جامعه هدف، معلمان و مدرسین شهر یزد بودند که با نمونهگیری نظری و هدفمند تعداد 15 نفر آنها جهت اخذ مصاحبه عمیق انتخاب شد. فرایند نمونهگیری در این تحقیق تا مرحله اشباع اطلاعات ادامه یافت به شکلی که مصاحبه جدید تاثیری در پیشبرد نظریه نهایی نداشت. دادههای جمعآوری شده در این تحقیق با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج در قالب 20 مقوله اصلی و 1 مقوله نهایی به همراه مدل پارادایمی، خط داستان و مدلنظری ارائه شد. یافتههای به دست آمده حاکی از آن بود که «مدیریت ناهممکان کلاس» به عنوان پدیده مرکزی به دنبال مجموعهای از عواملی چون، شناخت محوری در تدریس آنلاین، مدیریت مشارکتی آنلاین، سازمادهی و تربیت آموزشی معلمان، پویایی عاطفی و علمی معلم، نظم آنلاین عرضه و تقاضا، مطلوبیت کلاس عمومی، مسئولیتپذیری انتخابی معلمان و مسالهمندی اجرای کلاس به همراه مجموعهای از عوامل زمینهای و مداخلهگر ایجاد میشود. معلمان برای اجرایی کردن مدیریت ناهممکان متکی به راهبردهایی چون کار عاطفی آنلاین، شبیهسازی کلاسهای حضوری و تعقیب ناهمزمان دروس هستند که دو پیامد از جمله مدیریت و تنظیم کلاسها، رقابت فرسودگی در بین معلمان را به همراه دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه حاکی از آن است که مدیریت کلاس آنلاین توسط معلمان در سه سطح خرد، میانی و کلان قابل توضیح است.
