تعیین سلسله مراتب معیارهای شایستگی مدیران مدارس مبتنی بر روش دلفی فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان
الموضوعات :
ناصر عصاری
1
,
سید علی سیادت
2
,
یاسمین عابدینی
3
,
سید امیر حسن منجمی
4
1 - دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
4 - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر (گروه هوش مصنوعی) دانشگاه اصفهان
تاريخ الإرسال : 23 الأربعاء , محرم, 1440
تاريخ التأكيد : 26 الثلاثاء , رمضان, 1441
تاريخ الإصدار : 27 الإثنين , شعبان, 1441
الکلمات المفتاحية:
مدیریت مدرسه,
شایستگیهای مدیریتی,
شایستگیهای فردی,
شایستگیهای شغلی و شایستگیهای سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر به عنوان بخشی از رساله دکتری، تبیین معیارهای شایستگی برای مدیران مدارس مبتنی بر روش دلفی فازی است. این پژوهش از نوع پژوهشها ترکیبی به شمار میرود و طرح پژوهش از نوع اکتشافی است. همچنین از نظر هدف و ماهیت، کاربردی است. برای این منظور ابتدا با مطالعه عمیق ادبیات موضوع، معیارهای اولیه شایستگی استخراج و مدل اولیه تدوین گردید. 25 نفر (20مرد و 5 زن) از استادان و خبرگان مدیریت آموزشی در دانشگاههای سراسر کشور با روش نمونهگیری شبکه متخصصان انتخاب و برای اصلاح یا تعدیل معیارها و زیرمعیارهای مدل اولیه با آنها مصاحبه نیمهساختار یافته انجام گرفته و بر اساس نتایج تحلیل مصاحبه پیشمدل اصلاح و زیرمعیارها تعیین شدند. پرسشنامه شایستگی با طیف لیکرت تهیه و در نمونه ای به حجم 368 نفر از مدیران مدارس اجرا و روایی آن با نرمافزار AMOS با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و پایائی با محاسبه آلفای کرونباخ (96/0) تایید گردید. بر پایه پیشمدل اصلاح شده و با هدف غربالگری ثانویه و تطبیق زیرمعیارها با جامعه آماری پرسشنامه دلفی فازی تدوین و در نمونه ای با حجم 51 نفر از خبرگان آموزش و پرورش استان اصفهان اجرا و نتایج پرسشنامه با تکنیک دلفی و رویکرد فازی تحلیل و مدل نهائی تدوین گردید. نتیجه نهایی پژوهش در قالب یک ساختار سلسلهمراتبی مربوط به معیارهای شایستگی شامل معیارهای اصلی، فردی، شغلی و سازمانی و همچنین 12 معیار فرعی و 74 زیرمعیار تدوین گردید.
المصادر:
Abdolahi, M., Fathivajargah, K., Taghipoorzahir, A., & Rahimian, H. (2015). Competencies of human resources education and development managers. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration 4(24), 23-54.
Ardakani, M., Ketabi, s., & Mohammad Shafiee, M. (2013). Employee Ranking and Supervisor Selection with Combined Approach to Fuzzy Analytical Hierarchy Process and Fuzzy Topazis, Case Study, Iranian Ghadir Steel Plant. Manage production and operations, 7, 22-31.
Bouchama, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School Management Competencies Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Creative Education, 5, 580-589. doi: 10.4236/ce.2014.58069
Bucker, J., & Poutsma, E. (2010). Global management competencies: a theoretical foundation. Journal Of Managerial Psychology, 28(8), 829-844. doi: 10.1108/02683941011089116
Burgoyne, J., Mackness, J., & Williams, S. (2008). Baseline Study of Leadership Development in Higher Education", Draft Report. Department of Educational Research, Lancaster University, Leadership Foundation for Higher Education, 2-7.
Chen, L. F., & Chin, C. F. (2008). Data mining to improve personnel selection and enhance human capital: A case study in high-technology industry. Expert Systems with Application, 34, 280-290.
Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency based human Resource Management
Fathi Vajargah, K., Keshavarz, S., TajikeEsmaieli, A., Khosravi, A., & Diba Vajery, T. (2016). What kind of citizen's education should be in the school of life? Management and Planning in Education Systems Quarterly, 11, 44-59.
Gall, M., Borg, W., & Gal, J. (2005). Quantitative and Qualitive Research in Educational Science and Psychology. Tehran: Shahid Beheshti University Publication, in collaboration with the Publication Samt.
gholami, k., Shirbagi, N., & Sayadi, Y. (2012). A Study of the Peculiarities of Successful Educational Managers in Teachers' Views: An attempt to build a standard scale to study the characteristics of successful school management. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration (4)45-61.
Habibi, A., Izadyar, P., & Sharifzadeh, O. (2014). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making. Tehran: Katibe Gil.
Hoshyari, V., Rahimnia, F., & Ekrami, K. (2015). Presentation of the Competency Model of Secondary School Managers Case Study: Secondary Schools in Mashhad 4th District. Paper presented at the International Confedration of Psychology and Educationnal science, Shiraz.
Hsu, C.-H. (2009). Data mining to improve industrial standards and enhance production and marketing: An empirical study in apparel industry. Expert Syst. Appl., 36(3), 4185-4191. doi: 10.1016/j.eswa.2008.04.009
Hu, M., & Lei, M. (2010). Developing a core competency model of innovative culinary development. International Journal of Hospital Management, 29, 582-590. doi: 10.1016/j.ijhm.2009.10.024
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R., & Mieno, H. (1993). The max-min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy Sets and Systems, 55(3), 241-253. doi: https://doi.org/10.1016/0165-0114(93)90251-C
Jeremy, K. (2011). Technology Management – Activities and Tools. By Dilek Cetindamar, Robert Phaal and David Probert. R&D Management, 41(3), 318-319. doi: doi:10.1111/j.1467-9310.2011.00647.x
Khefacha, I., & Belkacem, L. (2015). Modeling entrepreneurial decision-making process using concepts from fuzzy set theory. [journal article]. Journal of Global Entrepreneurship Research, 5(1), 13. doi: 10.1186/s40497-015-0031-x
Khoshouei, M., Oreyzi, H., & Noori, A. (2013). The Eight Managerial Competencies: Essential Competencies for Twenty First Century Managers. Iranian Journal of Management Studies, 6(2), 131-152.
Koenigsfeld, J. P., Pedue, J., Youn, H., & Woods, R. H. (2011). The changing face of competencies for club managers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7, 902-922.
Mahdilou Turkmani, P., Safdari Ranjbar, M., Moshabaki Esfahani, A., & Shojaei, A. (2016). Identify and prioritize the competencies of R & D unit managers. Technology Development Quarterly, (49), 54-62.
Momeni, M., & Jahanbazi, A. (2007). Designing a fuzzy Multi-criteria decision making model for selecting managers. Daneshvar, (26), 86-80.
Nobahari, M., & Nudehi, H. (2015). Formation of Compeyency Standard for Secondary School Principals. Paper presented at the The first Natioal Conference on Modern Management Science and Social Cultural Planning in Iran.
Nooraseddigh, M., Navehebrahim, A., Arasteh, H., & Zeinabadi, H. (2017). Analysis, ranking and presentation of the model of identifying the components of the prudent managers of non-governmental schools in Tehran. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration 3(31), 1-28.
Pelit, A., & (2015). Cmparison of the models adopted regarding the training and appointment of school administrators (Turkey, France, Denmark and England sample). In Chaos, Complexity and Leadership, 35, 331-342.
Robotham, D., & Jubb, R. (1996). Competencies, Measuring the Unmeasurable. Management development review, 9(5), 25-29.
Sadeh Nejad, F. (2016). Explaining the Qualification of Competency at Different Levels of Management Using a Fuzzy Approach. Paper presented at the The 2nd Modern Research Conference on Management, Economics and Accounting, Malasia.
Shimizu, K. (2007). kyoiku data rando 2000-2006,(a data book of educational statistics). tokyo: Tokyo: jijitsushin sha.
Spendlove, M. (2007). Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management, 21(5), 407-417. doi: 10.1108/09513540710760183
Stevens, M., Bird, A., Mendenhall, M. E., & Oddou, G. (2014). Measuring Global Leader Intercultural Competency: Development and Validation of the Global Competencies Inventory (GCI). Advances in Global Leadership, 8, 115-154. doi: 10.1108/s1535-120320140000008014
Talebi, B., & Pourbager, Y. (2015). The Need for School Administration to Have Managerial Competence. Paper presented at the The first national scientific conference on psychology, education and sociology.
Tjeldvoll, A., & Strand, A. W. (2011). Centre of Educational Leadership. Paper presented at the the international conference on Educational Leadership in Pluralistic Societies, the University of Hong Kong.
Vargas-Halabi, T., Mora-Esqivel, R., & Siles, B. (2017). Entrepreneurial competencies: development and validation of a measurement scale. European Journal of Management and Business Economics, 26(1), 86-111. doi: 10.1108/EJMBE-07-2017-006
Vitala, R. (2005). Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model. Journal of WorkplaceLearning, 17(7), 451-436. doi: 10.1108/13665620510620025
Weatherly, L. A. (2005). Competency Models Series Part I: Competency Models - an Overview. Retrieved from: . Society for Human Resource Management.
Wolverton, M., Ackerman, R., & Holt, S. (2005). Preparing for Leadership what Academic Department Chairs Need to know. Journal of Higher Education Policy and Management, 27(2), 227-238.
_||_