مقایسه دموکراسی آموزشی، فرسودگی تحصیلی و مهارتهای شهروندی مدارس دولتی و غیر دولتی
الموضوعات :
عباس قلتاش
1
,
رسول قانونی
2
1 - مدیر اجرایی فصلنامه
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی
تاريخ الإرسال : 14 الأربعاء , شعبان, 1438
تاريخ التأكيد : 25 الأحد , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 25 الجمعة , ربيع الأول, 1441
الکلمات المفتاحية:
فرسودگی تحصیلی,
دموکراسی آموزشی,
مهارتهای شهروندی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسه دموکراسی آموزشی، فرسودگی تحصیلی و مهارتهای شهروندی در بین مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه 1 شهر شیراز بوده است. روش تحقیق علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی مقطع متوسطه شهر شیراز که تعداد آنها برابر با 70 مدرسه(60 مدرسه دولتی و 10 مدرسه غیر دولتی) میباشد. به منظور تعیین نمونه که از بین جامعه آماری که شامل دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی به روش نمونه گیری خوشهای 6 مدرسه انتخاب شدند و در مرحله بعد به صورت تصادفی ساده از هر مدرسه 2 کلاس از پایه سوم متوسطه انتخاب شد که جمعا 12 کلاس نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل سه پرسشنامه دموکراسی آموزشی قلتاس و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران، مهارتهای شهروندی محمد جانی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده که در سطح آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از روش مستقل استفاده گردید که نتایج نشان داد بین دموکراسی آموزشی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد، بین فرسودگی تحصیلی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود ندارد. بین مهارت شهروندی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد.
المصادر:
Askarian, M.(2006). The status of ethnic cultures in citizenship education. Journal of Educational Innovations, Vol 5. No, 17.pp 152-162 (in Persian)
Bashirieh, H.(2008). Implication of Democracy for All. Tehran: Moaser.(in Persian).
Ghedi, Y.(2006). Education of future citizens. Journal of Educational Innovations, Vol 5. No, 17.pp 183-210(in Persian)
Gholtash, A.(2012). Citizenship Education(Approaches, Views and Curriculum). Tehran: Yadvare Ketab.( in Persian).
Moghadasi, S.( 2012). The relationship between goal orientation and perceived social support and academic burnout, M.A Thesis, Madani Azarbayjan University.(in Persian).
Naami, A.(2009). The relationship between the quality of students' learning experiences and academic burnout. Journal of Psychological Studies, Vol 5, No 3.(in Persian).
Lotfabadi, H.(2006). National and global citizenship education and strengthening the identity and value system of students. Journal of Educational Innovations, Vol 5. No, 17.pp11-44. .( in Persian).
Rostam Oghli, Z., Khoshnoodnia, B.(2013). Compare academic conscience and academic burnout of students. Journal of Learning Disabilities, Vol 2, No 3. Pp 18-37(in Persian).
Gholtash, A.(2009). Review approaches to citizenship education in the primary school curriculum of Iran in order to suggestion a citizenship education curriculum. Ph.d Thesis. Isfahan Branch, Islamic Azad University. (in Persian)
Gholtash, A., Yarmohammadian,. Foroughi, A., M., Jafari, S,E., (2010). Review Progressive citizenship education approach in the primary school curriculum. Journal of Educational Sciences, Vol 6, No, 2. Pp 37-62 (in Persian).
Goutech, J.(2009). Philosophical schools and educational votes(translated by Pakseresht ,M). Tehran: SAMT. (in Persian).
Marahel, F.(2012). A comparative study in private schools and public education components of democracy and its impact on the development of critical thinking and social skills of students. M.A thesis, Shiraz Branch, Islamic Azad University.(in Persian).
Gholtash, A. (2009). Review of approaches to citizenship education in the primary school curriculum in Iran and citizenship education curriculum design. Thesis in the field of curriculum development, Islamic Azad University, Khorasgan Branch. (in Persian).
Gutek, G. (2007). Philosophical and Ideological perspectives on Education. translated to Persian by M. Jafar Pakseresht, Tehran: Samt Publication.
Zarei, Gh., Shahryari, S.(2015). The Citizens' rights as a precondition for social justice. The first scientific conference on new horizons in science, geography and planning, architecture and urbanism Iran. (in Persian).
_||_