ارائه مدلی جهت سنجش مولفههای تاثیر گذار بر چابکی سازمانی واحد آموزش شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
الموضوعات :
طاهره عالم رهنما
1
,
فرشته مصطفوی راد
2
1 - گروه مدیریت اجرایی (استراتژیک)، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه سپیدان
تاريخ الإرسال : 19 الإثنين , محرم, 1439
تاريخ التأكيد : 25 الأحد , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 25 الجمعة , ربيع الأول, 1441
الکلمات المفتاحية:
عوامل سازمانی,
چابکی سازمانی,
عوامل انسانی,
عوامل فناورانه,
واحد آموزش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت سنجش مولفههای تاثیر گذار بر چابکی سازمانی واحد آموزش شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی انجام گردیده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری، کارکنان رسمی دفتر ستادی شیراز برابر 330 نفر است که با فرمول کوکران معادل 178 نمونه و با نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش و دیدگاه خبرگان و متخصصین حوزه آموزش و پژوهش بوده است. روایی تحقیق توسط روایی همگرا و واگرا و سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شده است. روش آماری شامل: آمار توصیفی شاخصهای پژوهش و مشخصات فردی پاسخگویان با استفاده از spss و برای آمار استنباطی با تحلیل عاملی اکتشافی، برای گویهها بعدهای مناسب انتخاب شده و سپس با مدلسازی معادلات ساختاری و pls مولفههای تاثیر گذار چابکی سازمانی یعنی عوامل "سازمانی"، "انسانی"، "فناوری سخت افزاری" و "فناوری نرم افزاری"مورد بررسی قرار گرفتند که تمامی فرضیهها تایید گردیدند. به منظور رتبه بندی عوامل موثر از آزمون فریدمن استفاده شده که عوامل "فناوری سخت افزاری، فناوری نرم افزاری، انسانی و سازمانی" به ترتیب بر چابکی سازمانی موثر می باشند.
المصادر:
Aghaee, M., & Aghaee, R. (2014). Effective Factors in Organizational Agility. Quarterly Journal of Technology Growth, Vol 10, No 39, pp 37-43. (In Persian).
Azuara, A. V. (2015). A human resource perspective on the development of workforce agility. Pepperdine University.
Baziar, A. (2005). Being Agile: “A pivotal Requirement in Business”. Monthly Method, Vol 79, pp 50-52. (In Persian).
Carlson, J. G., & Yao, A. C. (2008). Simulating an agile, synchronized manufacturing system. International Journal of production economics, 112(2), 714-722.
Dove, R. (2001). Response Ability: The Language, Structure, and Culture of the Agile Enterprise?. Wiley, Hoboken, NJ.
Farrell, P. S., & Connell, D. (2010, June). Organizational agility. In 15th international command and control research and technology symposium: The evolution of C (Vol. 2).
Farsijani, H., Kasaei, M., Hamidizadeh, M., & Sabeti, M. (2015). Analyzing the Causal Model for the Effect of Organizational Factors, Human Resources and Technology on Agility of the Iranian Maritime Transport Chain through Structural Equations Modeling. Cumhuriyet Science Journal, 36(6), 1322-1334.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
Gong, Y., & Janssen, M. (2012). From policy implementation to business process management: Principles for creating flexibility and agility. Government Information Quarterly, 29, S61-S71.
Haditabar, J., & Madhoushi, M. (2017). Provide a Native Model of Organizational Agility in Knowledge based Companies. Executive Management Research. (In Persian).
Hosseini, B., & Saeedi, H. (2013). Investigating the Factors Affecting Increasing Organization Agility. Second National Conference on Modern Management Science. Gorgan. (In Persian).
Jafarnejad, A., & Shahaee, B. (2007). An introduction to organizational agility and agile production. Tehran, Iran, Ketabe Mehraban publication (in Persian).
Jamali, F. R., Shahbandarzadeh, H., & Mohseni, F. (2013). Identification of Factors Affecting Organizational Agility In the Cement Industry Using the QFD Technique Case Studie of the Dashtestan Cement Industries Co. 2th International Cement, energy and Environment industry conference. Tehran. (In Persian).
Mendoza, L. E., Marius, A., Pérez, M., & Grimán, A. C. (2007). Critical success factors for a customer relationship management strategy. Information and software technology, 49(8), 913-945.
Miller, J. C. (2010). Service agility: A crucial component of service strategy. Michigan State University.
Momeni. J., Vazirzanjani, H., & Pourebrahimi, N. (2012). Minor Partial Squares. A new Approach to Quantitative Analysis Marketing investigation.1th International Marketing Research Conference. Tehran. (In Persian).
Naghavi, A., Azar, A., & Asaadi, M. (2015). Prioritizing Organizational Agility Empowerment Factors in Yazd Universities and Higher Education Centers. Quarterly journal of research and planning in higher education, Vol 21, pp 61-81. (In Persian).
Najrani, M. (2016). The effect of change capability, learning capability and shared leadership on organizational agility (Doctoral dissertation, Pepperdine University).
Nemkova, E. (2017). The impact of agility on the market performance of born-global firms: An exploratory study of the ‘Tech City’innovation cluster. Journal of Business Research.
Ramesh, G., & Devadasan, S. R. (2007). Literature review on the agile manufacturing criteria. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(2), 182-201.
Ravichandran, T. (2007). IT Competencies. Innovation Capacity and Organizational Agility: Performance Impact and the Moderating Effects of Environmental Characteristics-Lally School of Management & Technology Rensselaer Polytechnic Institute-Submitted to CIST, INFORMS.
Sherehiy, B., & Karwowski, W. (2014). The relationship between work organization and workforce agility in small manufacturing enterprises. International Journal of Industrial Ergonomics, 44(3), 466-473.
Sin, L. Y., Alan, C. B., Yau, O. H., Chow, R. P., Lee, J. S., & Lau, L. B. (2005). Relationship marketing orientation: scale development and cross-cultural validation. Journal of Business Research, 58(2), 185-194.
Taheri, M. (2007). Providing a Framework for the Role of Human Factors in the Security of Information Systems. M.A thesis on Management, Tehran, Tarbiat Modares University. (In Persian).
_||_