شناسایی مؤلفههای اثرگذار در تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان: رویکرد کیفی
الموضوعات :
مهدی نامداری پژمان
1
(دانشگاه فرهنگیان، دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.)
سیدمحمد میرکمالی
2
(دانشگاه تهران، استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.)
جواد پورکریمی
3
(دانشگاه تهران، استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.)
مقصود فراستخواه
4
(مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، دانشیار گروه آموزش عالی، تهران ایران.)
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, تضمین کیفیت, آمادهسازی دانشجو-معلمان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و عناصر اثرگذار بر تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. به این منظور، مطالعه کیفی با رویکرد نظریه برگرفته از دادهها و طرح نو انجام شد. 11 نفر از صاحبنظران، 9 نفر از مدیران و 8 نفر از دانشجویان خبره به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. سؤالات اصلی پژوهش با تکنیک 5W1H طراحی و اجرا شدند. میزان پایایی بین کدگذاران 0.79، و پایایی کدگذاری مجدد 0.90به دست آمد. برای شناسایی مضامین و مقولههای تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجو-معلمان از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت، 15 مؤلفه اثرگذار در تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان شناسایی شدند که عبارتند از کارورزی، برنامه درسی، برنامه غیر درسی، اعضای هیأت علمی، معلمان راهنمای کارورزی، مدیران، مربیگری و الگوی نقش، فرایند یاددهی-یادگیری، هدفگذاری، فرهنگ سازمانی، تمرکززدایی، سنجش و گزینش ورودی، نومعلمی، آیندهپژوهی و فراکنشگری و نظام ارزیابی.
_||_