بررسی مدل های ذهنی مدیران موفق سازمان آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :محمد بلال حبشی 1 , جواد سلیمانپور 2 , میترا صدوقی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی واحد تنکابن
3 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, سازمان آموزش و پرورش, مدل های ذهنی, مدیران موفّق,
ملخص المقالة :
مقدمه:مدل ذهنی نقش مهمی در افزایش عملکرد سازمانها دارد. سازمان هایی که می توانند مدل های ذهنی دقیقی از محیط شغلی شان بسازند و از آن استفاده کنند، نسبت به سازمان هایی که توانایی انجام آن کار را ندارند موفق ترند. هدف : هدف از این پژوهش بررسی مدلهای ذهنی مدیران موفّق سازمان آموزش و پرورش ایران میباشد.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در این پژوهش ، مدیران موفق سازمان آموزش وپرورش در سال تحصیلی 1401-1400 بودند.روش تحقیق در این پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع پدیدار شناسی است که با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی تا حد اشباع نظری دادهها انجام شد .در این پژوهش،مدیران آموزش وپرورش که دارای سابقه خدمت بالای 10سال با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر و عملکرد موفق درمدیریت بودند، از استان های مازندران،تهران وآذربایجان شرقی برای مصاحبه دعوت شدندودرپژوهش مشارکت کردند.با اشباع نظری 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل داده ها با اجرای 7 مرحله ی روش کلایزی انجام گردید.
یافته ها: نتایج یافتههای این پژوهش کیفی منجر به شناسایی 7 بعد و 77 مؤلفه در 6 شاخص مدل ذهنی مدیران و ارائه یک الگوی مفهومی از مدلهای ذهنی مطلوب سازمان آموزش و پرورش ایران گردید.
نتیجه گیری: بنابراین نتایج حاصل مصاحبه براساس جدول رتبه بندی نشان دادکه 39 مولفه تشکیل دهندهی مدلهای ذهنی بین 5 تا 18 بار تکرار، بیشترین تکرار را داشته است که از جمله آن توانمندسازی و آموزش و گزینش نیروی انسانی، تعامل و ارتباط انسانی، مشارکت پذیری، اولویت بندی برنامهها میباشد و 38 مؤلفه با کمترین تکرار بین 1 تا 5 بار تکرار گردید که میتوان به نقدپذیری، توجه به آمایش سرزمین و تاکید بر تربیت بدنی در کنار آموزش را نام برد.