ارائه الگویی برای آموزش توسعه بازار کودکان در ایران
الموضوعات :بیتا نیک نژاد 1 , پرویز سعیدی 2 , امیر اخوان فر 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی- بازاریابی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, نظریه داده بنیاد, بازار کودکان, بازارگرایی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگویی برای آموزش توسعه بازار کودکان با رویکرد بازارگرایی در ایران بوده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش، از نوع کیفی، مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بوده است. روش شناسی پژوهش: مصاحبه های عمیقی با 18 نمونه ، متشکل از خبرگان علمی حوزههای بازاریابی و خبرگان عملی، مدیران حوزههای بازارکودک صورت گرفت. نمونه گیری براساس روش گلوله برفی و جمعآوری دادهها تا مرز اشباع نظری ادامه یافت. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، همزمان با توجه به دادههای به دست آمده از بخش مصاحبه، با کمک سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام پذیرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد: آموزش کودک در خانواده و اجتماع و همچنین آموزش پرسنل و مدیران فعال در عرصه بازارکودک به عنوان شرایط زمینه ای در بازار کودکان موثر است. که در بعد اقتصادی سبب افزایش درآمد، رونق فضای کسب و کار و توسعه بازار کودک و در بعد اجتماعی سبب افزایش رضایت و ایجاد تصویر مطلوب، به عنوان پیامدهای این بازار میگردد بحث و نتیجه گیری: در نتیجه این پژوهش با به کارگیری روش داده بنیاد، یکی از مطالعات اولیه درباره بازار کودکان است. الگوی ارائه شده در این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی برای توسعه آموزش بازار کودکان استفاده شود.
1.Alcaraz, M. (2020). Beyond Financial Resources: The Role of Parents’ Education in Predicting Children’s Educational Persistence in Mexico. International Journal of Educational Development, 75, 102188.
2.Ardalan,O., Nadershahi, M.( 2019). Designing a conceptual model based on economic activities for improvement Specialized management training system, Journal of New Approaches in Educational Adminstration. (39): 147-166 .[in Persian]
3.Beach, D., & Vigo Arrazola, M. B. (2020). Community and the education market: A cross-national comparative analysis of ethnographies of education inclusion and involvement in rural schools in Spain and Sweden. Journal of Rural Studies.
4.Beditz, M .(2018).The Dynamic Landscape of Marketing Children’s Books: Publishers Find Consistent Success Through a Combination of Online and Traditional Marketing to Adults and Children, Publishing Research Quarterly, 34(2), 157–169.
5.Blades, M., Oates, C., Blumberg, F. C. & Sinclair, M. (2020). Media Marketing to Children, The Encyclopedia of Child and Adolescent Development, book.
6.Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition),396:397.
7.Day, George S. (1994). The Capabilities of Market-Driven Organizations, Journal of Marketing, 37-52.
8.Deshpande R., Farley J. U., Webster F. E. Jr. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness. Journal of Marketing, 57(1),23-37.
9.Dinari,S., Andishmand,V.(2019). The role of educational marketing in education, Journal of New Research Approaches in Management and Accounting , 21 (1).63-74. .[in Persian].
10.Glavaa, C. C., Glavab, A. E. (2015). Moment of Truth” in Educational Marketing.Factors That Contribute to theDecision Making on the Educational Market in Romania, Procedia, Social and Behavioral Sciences, 180, 170 – 175.
11.Harashchenko, L., Komarovska, O., Маtviienko, O., Ovsiienko, L., Pet'ko, L., Shcholokova, O., Sokolova, O. (2020). Models of Corporate Education in the United States of America, Journal of Entrepreneurship Education, 22 ,1528-2651.
12.Huanga, C-H; Smith, K. (2010). Consumer Socialization in the Western Quick Service Restaurants, Asia Pacific Management Review 15(3), 435-451.
13.Izrael, P. (2013). Religiousness, Values, and Parental Mediation of Children's Television Viewing in Slovakia. Journal of Children and Media, 7 (4), 507-524.
14.Kazemipur, E., Rajabi, Z., Osyani, M., Fadaee, H.( 2019). Provide a family economics education model for students, Journal of New Approaches in Educational Adminstration. (38), 95-112 .[in Persian].
15.Kohli, Ajay K.; Jaworski, Bernard J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing. 54 (2), 1–18.
16.Lam, W. L. (2016 ).An Investigation of the Relationship among Marketing Orientation, Marketing Mix and Parent Satisfaction in the Context of Pre-primary Education in Hong Kong,. The Chinese University of Hong Kong (Hong Kong), ProQuest Dissertations Publishing.
17.Mcneal. J. (1992). Kids as Customers: A Handbook of Marketing to Children. NY: Lexington Books,230-234.
18.Mohamadi, S., Mahmodi, E., Ashraf modares, A. (2020). Organizational Culture and Entrepreneurial Passion: the mediating role of Market Orientation and Organizational Learning, Journal of New Approaches in Educational Administration,11(45),81-102. [in Persian]
19.Narver, J. C., Slater, S. F. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54, 4, 20-35.
20.Oktavian, H. a ., Jony, M. b ., Luiz, C. A. (2016). "Is brand loyalty really present in the children's market? A comparative study from Indonesia, Portugal, and Brazil". Journal of Business Research 69(10),4020-4032.
21.Rabia, Ra. B., Bushra, M., Zainab, A.(2016). Children’s Influence on a Mother’s Purchase Decision: Shaped by TV Advertisements and Preferred Product Categories. European Journal of Business and Management, 8, (31), 120-127.
22.Signal, L. N., Stanley, J., Smith, M., Barr, M. B., Chambers, T. J., Zhou, J., … Ni Mhurchu, C. (2017). Children’s everyday exposure to food marketing: an objective analysis using wearable cameras. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1)14.
23.Strauss, A; Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Translated by Buick Mohammadi, Publisher: Institute for Humanities and Cultural Studies.
24.Šramováa, B. (2014). Marketing And Media Communications Targeted To Children As Consumers, Procedia, Social and Behavioral Sciences, Volume 191, 2, 1522-1527.
25.Šályováa , S., Táborecká, J ., Nedelováa, G ., Ďaďo, J. (2015). Effect of Marketing Orientation on Business Performance: A Study from Slovak Foodstuff Industry , Procedia Economics and Finance 34, 622 – 629.
26.Teichert, T., Effertz,T., Tsoi,M., Shchekoldin,V.,(2015). Predicting Brand Perception for Fast Food Market Entry. Theoretical Economics Letters, 5, 697-712.
27.Vanwesenbeeck, I., Walrave, M., & Ponnet, K. (2016). Children and advergames: The role of product involvement, prior brand attitude, persuasion knowledge and game attitude in purchase intentions and changing attitudes. International Journal of Advertising, 36, 520–541.
28.Vergeer, L., Vanderlee, L., Potvin Kent, M., Mulligan, C., & L’Abbé, M. R. (2018). The effectiveness of voluntary policies and commitments in restricting unhealthy food marketing to Canadian children on food company websites. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism.
_||_