نقش فنآوری اطلاعات بر بهبود فرآیند مدیریت رابطه یادگیرنده در رسانههای نوین آموزشی
الموضوعات :
امیررضا استخریان حقیقی
1
1 - استادیار گروه کامپیوتر و فن آوری اطلاعات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
تاريخ الإرسال : 15 الثلاثاء , محرم, 1440
تاريخ التأكيد : 22 الإثنين , صفر, 1441
تاريخ الإصدار : 22 الجمعة , ذو الحجة, 1440
الکلمات المفتاحية:
مدیریترسانه,
رسانهآموزشی,
فنآوریاطلاعات,
مدیریتآموزش,
محتوایدیجیتالی,
ملخص المقالة :
امروزه، پیدایش رسانههای نوین آموزشی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از باارزشترین ابزارهای آموزش همگانی میباشد که پیوسته و با سرعت فراوان به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی آن در حال گسترش است. ﺗﻮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﺣﺪی ﺑﻪ نوع و ساختار ﻛﺎﻧﺎل ارﺗﺒﺎطی آن و از طرفی نیز ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع، ﺷﻜﻞ و اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. لذا از اینرو فرآیند مدیریت رسانههای آموزشی به منظور تحقق رسالت رسانه آموزشی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. هدف از اجرای این پژوهش این است که: شاخصهای اصلی که منجر به بهبود مدیریت رابطه بین رسانه آموزشی و مخاطب میگردند را در پنج حیطه که شامل حجم محتوای رسانه، راحتی کاربر با رسانه، جذابیت سمعی بصری رسانه، تعاملپذیری کاربر با محتوای رسانه و سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری رسانه می باشد در ایران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش انجام شده، از نوع پیمایش الکترونیک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته است. جامعه آماری پژوهش از، خبرگان و مدیران رسانههای آموزشی در کشور انتخاب شده است که تعداد 30 نفر به روش خوشهبندی در نمونه آماری قرار گرفتند. پنج حیطه مورد تحقیق در این مقاله در قالب پنج فرضیه بیان شده است؛ به نحوی که با استفاده از تحلیل آماری استنباطی آزمون T، فرضیه ها تست و نهایتا با میانگین فاصله اطمینان 95% مورد تایید قرار گرفتهاند. نتایج بررسی نشان داد که کاهش حجم محتوا، افزایش راحتی کاربر، افزایش جذابیتهای سمعیبصری، افزایش تعاملپذیری محتوا و همچنین افزایش قابلیتهای سازگاری نرمافزاری و سختافزاری سبب بهینهشدن رابطه مخاطب با محتوای رسانهای و افزایش اثر یادگیری در نظام آموزشی نوین میگردد.
المصادر:
Alfonso, G. H., & de Valbuena Miguel, R. (2006). Trends in online media relations: Web-based corporate press rooms in leading international companies. Public Relations Review, 32(3), 267-275.
Babaei, M. (1392). Digital media, participatory and technology-driven. Journal of Scientific Information Management Association.
Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation. Management Research Review, 35(9), 770-790.
Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 87-10
Consalvo, M. (2003). Cyber-slaying media fans: Code, digital poaching, and corporate control of the Internet. Journal of Communication Inquiry, 27(1), 67-86.
Farajolahi, M., & Zarifsanaei, N. (1388). Teaching based on information technology in medical sciences. Journal of Medical Education Strategies, 2(4), 167-171.
Ghasemizad, E. (1394). Assessing the use of modern educational media, identifying problems and obstacles. Journal of New Approach in Educational Management, 3(6), 145-164.
Hyde, G. (2002). Independent Media Centers: Cyber-subversion and the alternative press. First Monday, 7(4).
Jarvenpaa, S. L., & Staples, D. S. (2000). The use of collaborative electronic media for information sharing: an exploratory study of determinants. The Journal of Strategic Information Systems, 9(2-3), 129-154.
Karami, M., Irannejad, M., & Jafarikarefstani, Z. (1392). The existing situation and the optimal prospect of the use of information technology in higher education. Journal of Research and planning in higher education(68), 23-48.
Khaghanizadeh, M. (1388). Use of media and teaching aids in teaching. Journal of Educational Strategies, 2(3), 127-130.
Khandandel, B., Aliabadi, K., Nouruzi, D., & Kasaieyan, A. (2016). Study of the impact of color in training females on the amount of learning. Journal of Knowledge and wellness, 3(3), 30-34.
Khanian , D., Farhangi, A., & Hadavinai, E. (1388). Designing an Interactive Media Management Model and Innovative Information and Communication Technologies. Journal of Communication Research, 11-36.
Khaniki, H., & babaei, M. (2013). Cyber space and social networks Concepts and functions. Journal of Information Society, 1(1).
Kipphan, H. (Ed.). (2001). Handbook of print media: technologies and production methods. Springer Science & Business Media.
Mohammadjani, A., Safarnavadeh, M., Hashemi, H., & Ghaedi , M. (1397). Impact of Information and Communication Technology on the Environmental Literacy of Elementary Students. Journal of New Approach in Educational Management, 33(9), 247-262.
Ostadhasanloo, A., & Jalilzadeh, H. (2014). The impact of information technology on the development and improvement of education. Journal of Educational Research, 1(29), 124-140.
Patil, M., & Anasaheb, D. (2011). Recent trends of print media in communications and development. Journal of Global Media, 1-20.
Petko, D. (2012). Teachers’ pedagogical beliefs and their use of digital media in classrooms: Sharpening the focus of the ‘will, skill, tool’model and integrating teachers’ constructivist orientations. Computers & Education, 58(4), 1351-1359
Purkarimi, J. (1381). Media advertising and changing audience attitudes. Journal of Research and Measurment, 29(9).
Sayari, H., Lotfipoor, P., & Kazempoor, A. (2012). The impact of ICT-based education on the development of educational justice. Journal of Educational Psychology, 23(8), 2-28.
Sayf, A., & Biranvand, M. (2009). Impact of Information Technology on School Education System. Journal of Processing in Information Management, 83-85.
Tella, A., Olaniyi, O. T., Akanbi, M. L., & Ajibola, T. S. (2017). The use Web 2.0. Technologies for Delivering Library User Education and Instruction
Upadhyay, S. (2018). Role of Social Networking Sites in Education. International Journal of Research, 5(15), 576-579.
_||_