ارائه مدلی برای دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانش آموزان در نظام آموزشی ایران
الموضوعات :
کیومرث نیازآذری
1
,
بهمن شریفی
2
,
نگین جباری
3
1 - گروه مدیریت آموزشی, دانشکده علوم انسانی, دانشگاه آزاد واحد ساری, ساری, ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان,گرگان,ایران
3 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران
تاريخ الإرسال : 18 الإثنين , شوال, 1439
تاريخ التأكيد : 26 الثلاثاء , رمضان, 1441
تاريخ الإصدار : 27 الإثنين , شعبان, 1441
الکلمات المفتاحية:
نظام آموزشی,
دانش آموزان,
هدایت تحصیلی,
رویکرد آمیخته,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانش آموزان در نظام آموزشی ایران است. رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش نظریه برخاسته از داده و در بخش کمّی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمّی تصادفی طبقه ای بود. نمونه آماری در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری، تعداد 17 نفر و در بخش کمّی، بر اساس فرمول کوکران تعداد 242 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته با 39 سؤال بود.در بخش کیفی برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی از راهبرد تایید همکاران پژوهشی استفاده شد. در بخش کمّی به منظور بررسی روایی از نظرات خبرگان استفاده شد، نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه بود. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، تحلیل محتوایی استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. در بخش کمّی از نرم افزار SPSS برای تحلیل عاملی اکتشافی و از نرم افزار LISREL برای تحلیل عاملی تائیدی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدل کارآمد هدایت تحصیلی دانش آموزان به ترتیب استعدادیابی، عوامل قانونی، خط مشی های کارآمدی، ساختاری و مدیریتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش مداری و خانوادگی- اجتماعی هستند. در تحلیل عاملی اکتشافی، همه ابعاد و مولفه ها دارای بار عاملی بالای51/0 بودند، لذا تاثیر همه ابعاد و مولفه ها بر کارآمدی هدایت تحصیلی دانش آموزان تایید شد. براساس نتایج تحلیل عاملی تائیدی، مدل نهایی پژوهش با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد تایید شد. مقدار شاخص ریشه میانگین مربعات خطاهای تخمین 037/0 به دست آمد که نشان دهنده برازش مناسب مدل است.
المصادر:
Bazargan, A. (2015). An introduction to qualitative and mixed methods research. Tehran: Didar. (in Persian)
Bryman, A. (2007). Barriers to integrating Qualitative and Quantitative Research. Journal of Mixed Method Research, 11(1), pp 8-22.
Carvalho, C., Martines, D., Santana, L., Feliciano, L. (2014). Teacher Feedback: Educational Guidance in Different School Contexts. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 2014(159), pp 219-223.
Charmaz, K. (2000). Grounded theory: objectivist and constructivist methods. in Denzin NK & Lincoln Ys (eds) Handbook of Qualitative Research. Second edition. Sage publications.
Crisan, C., Pavelea, A., Ghimbulut, O. (2015). A Need Assessment on Students Career Guidance. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 2015(180), pp 1022-1029.
Demir, M., Can, O. (2015). Counseling and Guidance Understandings of Guidance Teachera and Their Attitudes Towards Counseling and Guidance. Education and Sciences, 40(179), pp 307-322.
Garcia-Perez, J., Hidalgo, M. (2017). No student left behind? Evidence from the Programme for School Guidance in Spain. Economics of Education Review, 60, pp 97-111.
Ghergut, A. (2014). Aspects Related to the Educational and Vocational Guidance of Intellectually Impaired Students. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 2014(114), pp 116-120.
Holloway, I., Wheeler, S. (2010). Qualititative research in nursing and healthcare.3rd ed. Chichester, West Sussex, U.K. Ames, Iowa: Wiley-Blackwell.
Hughes, D., Law, B., Meijers, F. (2017). New school for the old school: career guidance and counselling in education. British Journal of Guidance & Counselling, 45(2), pp 133-137.
Johnson, J., Rochkind, J., Ott, A. (2010). Special Topic/Why Guidance Counseling Needs to Change. Educational Leadership, 67(7), pp 74-79.
Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), pp 14-26.
Mihaela, N., Cristina, I. (2015). A Research On The Educational Counselingand Career Guidance In Romania. European Scientific Journal, 2, pp 28-33.
Navidi, A.(2018). Academic Guidance in Iranian Educational System: Practical Experiences and Lasting Challenges. QJOE, 34(1), pp 9-34. (in Persian)
Nazari, E., Mohamadi, F., Hatami, H. (2010). Some Guidelines to Guide First Grade High School Students of Sirjan in Selecting their Educational andl, New approaches in educational management , 1(3), pp117-130. (in Persian)
Razavi, S.M., Akbari, M., Jafarzadeh, M., Reza Zali, M. (2013). Reviewing of Mixed Method Research. Tehran: publication of the Tehran University. (in Persian)
Subasinghe, W. (2016). An Introduction on Educational Guidance and school Counseling. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), pp 10-18.
Thuy Van, N., Bich Loan, D. (2016). Career Guidance in Secondary Schools–A Literature Review and Strategic Solutions for Vietnamese Rural Areas. Jornal of Educational Studies, 2(3), pp 10-17.
Torunoglu, H., Genctanirim, D. (2015). The perceptions of school counselors about the counseling and guidance programs of vocational high schools. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 2015(174), pp 368-376.
_||_