ارزشیابی کیفیت دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) دانشگاه شیراز از نگاه دانشجویان
الموضوعات :
مهدی محمدی
1
,
قاسم سلیمی
2
,
سحر نوروزی
3
1 - دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
تاريخ الإرسال : 08 الأربعاء , ربيع الأول, 1438
تاريخ التأكيد : 01 الجمعة , رجب, 1440
تاريخ الإصدار : 15 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
الکلمات المفتاحية:
ارزشیابی,
دانشگاه شیراز,
کیفیّت,
دورههای تحصیلات تکمیلی,
ملخص المقالة :
هدف کلی این مطالعه، ارزیابی ادراک دانشجویان از کیفیّت دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد گروههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تعداد 240 نفر دانشجو به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه "خودسنجی کیفیّت برنامه کارشناسی ارشد" بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و داده های پژوهش گردآوری گردید. دادههای پژوهش با روشهای آماری تی تک نمونهای، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس ترکیبی با بهره گیری از نرمافزار21 Spss تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که :1) تمامی ابعاد کیفیت دورههای کارشناسی ارشد پایینتر از سطح کفایت مطلوب بودند و ابعاد محیط یادگیری، توجه اعضای هیأت علمی، رضایت دانشجویان، تعالی علمی، بالاتر از سطح کفایت قابل قبول میباشند و ابعاد برنامه درسی، منابع موجود، رویههای اداره بخش و قابیلت دسترسی به منابع پایینتر از سطح کفایت قابل قبول میباشند، همچنین بعد کیفیت تدریس در حد متوسط میباشد. 2) تفاوت معناداری میان ابعاد کیفیت دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز وجود دارد. 3) از دیدگاه دانشجویان گروههای تحصیلی مختلف، بین ابعاد کیفیت دورههای کارشناسی ارشد، تفاوت معنادار وجود دارد. 4) در پایان، یافتههای مطالعه نشان داد که تفاوت معناداری بین ابعاد کیفیت دورههای کارشناسی ارشد از دیدگاه دانشجویان زن و مرد، وجود ندارد.
المصادر:
AbdulCalder, A. (2015). A Synthesized Model of Faculty Motivation in Saudi Arabia’s Higher Education Sector. In Teaching and Learning in Saudi Arabia, (pp. 129-143). SensePublishers.
Amaliah, I., Aspiranti, T., & Purnamasari, P. (2015). The Impact of the Values of Islamic Religiosity to Islamic Job Satisfaction in Tasikmalaya West Java, Indonesia, Industrial Centre. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 211, 984-991.
Berry, E. L. (2011). Principals and Teachers: Using Cooperative Strategies to Management motivation, Pennsylvania.
Edir, D. (2006). “Organizational motivation and Effectiveness: A Comparative Analysis”, Educational Administration Quarterly, Vol.3, PP: 260-279.
Francko, H. J. (Ed) (2004). School motivation: Measuring, improving, and sustaining healthy learning environments. London: Falmer Press.
Hakim, A. (2012). The Implementation of Islamic Leadership and Islamic Organizational Culture and Its Influence on Islamic Working Motivation and Islamic Performance PT Bank Mu. Asia Pacific Management Review, 17(1), 77-90.
Hornby, A. s. (2013). Oxford Advanced. Learner's Dictionary of Current English, Oford and New York: Oxford University Press.
Hossain, K. A. (2015). Essential tips and tactics of motivation. Journal of Management, Social Science and Humanities, 1, 1-7.
Hoy, w. & Miskel, C. G. (2013). Educational Administration, theory, Research, and Practice.Newyork.mcgraw. Hill.
Hultman, K. and Geller man, B. (2002). Balancing Individual and organizational Values, San Francisco: Jossey –Bass/Pfeifer.
Lindner, B. J. (2007). "organiation Environment Instruments: Development, Validity, and Applications",organization Environments Research, Vol. 1, PP: 7-33.y
Lotfipour, S., Rangriz, H., & Sadeghi, M. (2015). A Comparative Study of Management in Islam and the West in the Area of Management Process, A Case Study of Academic and Seminary Experts in Kermanshah.
Majid, M. A., Shaharuddin, S. A., Usman, A. H., & Sungit, F. (2016). Human Motivational Behavior: From West and Islamic Perspective. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(3 S1), 106.
Miner, J. B. (2015). Organizational behavior 1: Essential theories of motivation and leadership. Routledge.
Nas, Z. (2013). The mediating role of intrinsic motivation between Islamic work ethics and employee job satisfaction. Journal of Business Studies Quarterly, 5(1), 93.
Omar K Bhatti , Uzma S Aslam , Arif Hassan , Mohamed Sulaiman , (2016) "Employee motivation an Islamic perspective", Humanomics, Vol. 32 Iss: 1, pp.33 – 47.DOI: http://dx.doi.org/10.1108/H-10-2015-0066
Peters, R. S. (2015). The concept of motivation. Routledge.
Tappeh, M. B. B. T., & Ghorbaninia, M. (2015). Motivation and Entrepreneurship from the Perspective of Islamic Values. Jurnal UMP Social Sciences and Technology Management Vol, 3(1).
_||_