نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در رفتارهای ناب مدیران مدارس با میانجیگری رهبری مربی گرایانه
الموضوعات :فرزانه سلطانقلی 1 , محمدرضا اردلان 2 , سیروس قنبری 3 , افشین افضلی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
2 - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
3 - استاد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
4 - استادیار رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
الکلمات المفتاحية: ", , ", , ", فرهنگ مبتنی بر ثبات", رفتارهای ناب", رهبری مربی گرایانه", مدیران مدارس",
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در رفتارهای ناب مدیران مدارس با میانجیگری رهبری مربی گرایانه انجام شد.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 339 معلم انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگسازمانی مبتنی بر ثبات دنیسون (2000)؛ رهبری مربی گرایانه پیلاز زوبوربوهلر و همکاران (2021) و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای ناب مدیران مدارس استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرانباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel10.30 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس اثر مثبت بر رفتارهای ناب مدیران مدارس در سطح 05/0 دارد؛ فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس بهواسطه رهبری مربی گرایانه مدیران اثر مثبت غیرمستقیم بر رفتارهای ناب مدیران در سطح 05/0 دارد؛ همچنین فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس و رهبری مربی گرایانه مدیران قادر به تبیین 36 درصد واریانس رفتارهای ناب مدیران مدارس هستند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش توجه به نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در بروز و تقویت رفتارهای ناب مدیران مدارس حائز اهمیت است، لذا مسئولان آموزشوپرورش باید نسبت به تحلیل نوع فرهنگسازمانی مدارس اقدام نموده و بر نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس تأکید نمایند.