بررسی بین المللی سازی نظام آموزش عالی در کشورهای آمریکا،کاناداواسترالیا وارایه الگوی مناسب در ایران
الموضوعات :
فاطمه بهجتی اردکانی
1
,
محمدحسین یارمحمدیان
2
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه اردکان
2 - استاد مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
تاريخ الإرسال : 09 الخميس , شوال, 1437
تاريخ التأكيد : 22 السبت , ربيع الثاني, 1440
تاريخ الإصدار : 14 الخميس , ربيع الأول, 1440
الکلمات المفتاحية:
ین المللی کردن ",
"آموزش عالی ",
"برنامه درسی ",
"الگوی مناسب,
ملخص المقالة :
در عصر جهانی و بینالمللی،مدرسان دانشگاهی کمتر به عنوان تأمین کنندگان اطلاعات و بیشتر به عنوان مفسرانی هستند که مسؤولیتشان ایجاد محیط مناسب علمی برای درک عمیق حوزههای علمی است .در این راستا هدف اصلی ونقطه توجه برنامه ریزان درسی ، اساسا طراحی اهداف وبرنامه های آموزشی مطلوب و کار آمد بوده ا ست.
دراین مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است تا رویکردهای بین المللی سازی برنامه های در سی آموزش عالی در کشور های مختلف را مورد بررسی ومطالعه قرار دهد.ودر نهایت الگوی مناسب برای کشور ایران را پیشنهاد می دهد.. نمونه پژوهش شامل دانشگاهها ونظامهای آموزش عالی در کشورهایی که به بین المللی کردن آموزش عالی پرداختند، از قبیل آمریکا،کانادا واسترالیا می باشد.
روش نمونه گیری پژوهش به صورت نمونه گیری هدفمند از بین کشورهایی که در زمینه بین المللی ساختن برنامه های درسی آموزش عالی فعالیت کرده اند، انجام گرفت.
یافته های تحقیق شامل استراتژیها ،برنامه ها وفعالیتهای مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروشهای تدریس ویادگیری آموزش عالی در هر کشور می باشد. مقایسه استراتژیهای سه کشور آمریکا ، کانادا و استرالیا نشان داد که مهمترین استراتژی این کشورها بینالمللی کردن برنامة درسی و یادگیری و الحاق محتوای بینالمللی به برنامههای درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامههای مبادله کمتر مورد توجه است. امروزه ارجحیت بر بینالمللی سازی برنامههای درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور میباشد.
المصادر:
References
تافلر، آ. (1377). جابهجایی در تدرسی، ترجمه شهیندخت خوارزمی، چاپ هفتم، تهران، انتشارات سیمرغ.
دعایی، ح. عالی، م. (1384). سازمانها در بستر جهانی شدن، مشهد، نشر بیان هدایت نور.
Air. Lie. (1992). The Internationalization of higher education: Motivations and realities. The NEA1992 Almance of Higher Education.
American Association of Community Colleges & Association of Community College Trustees. (2006). Building the global community: Joint statement on the role of community colleges in international education. Retrieved January 15, 2007, from http://www.aacc.nche.edu/Content/NavigationMenu/ResourceCenter/Services/ International/AACCACCT_Joint_Statement.pdf
American Council on International Intercultural Education. (2006). National/state/ regional global education consortia. Retrieved July 24, 2006, from http://www.aciie.org/ consortia.htm
Association of universities and colleges of Canada (AUCC). (2000). Report on Internationalization at Canadian universities, P.47.
Bell, M,E. (2008). Internationalization of the curriculum in higher education through study a bread and global Learning. PHD thesis. The University of Wollongong.
De wit, H. (2002). Internationalization of higher education in the united states of America and Europe and the united states. Amsterdam: European Association for International Education
Delvin. M (2008). An international and interdisciplinary approach To curriculum: The Melbourne model. Center for The Study of Higher Education The University of Melbourne Australia, U21 Conference Glasgow, Scotland February 21-22.
Frost, R., Savage, C., & Natali, J. International studies in the community college: Faculty, courses and the curriculum. Videoconference on November 10, 2004.
Galligan.L(2008). Internationalisation of the Curriculum. University of Southern Queensland. Learning and Teaching Support Unit
Green, M.F. (2005). Internationalization in U.S. higher education: The student perspective. Washington, D.C.: American Council on Education.
Hayward. F. M. (2000). Internationalization of US. Higher education: Preliminary Status Report, Washington, DC 20055-0191
Knight J. and De Wit. H. (1997). Internationalization of higher education in Asia Pacific countries. Amsterdam: European Association for International Education.
Mayring.ph(2000). Qualitative Content Analysis.Forum Social Qualitative research. Volum1.n 2 .Art 20. June 2000.
Motlow State Community College. (2006). Mission statement. Retrieved December 31, 2006 from http://www.mscc.edu/mission.html
Motlow State Community College. (2006). Strategic planning-objectives-goals. Retrieved December 31, 2006 from http://www.mscc.edu/research/Sp/ STRATEGIC%20PLAN%20FOR%20WEB.htm
Pinar, W. F. (2008). Intellectual advancement through The Internationalization of curriculum studies. Available from www.iaacs.org.
Schubert. M. (2009). Internationalization and it's management at higher education institutions. Helsinki School of Economics ACTA Universities OEconomicae Helsingiensis.
_||_