طراحی الگوی پارادایمی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی
الموضوعات :سیده نسترن شرافتی 1 , پریسا ایران نژاد 2 , مژگان عبدالهی 3 , رمضان جهانیان 4 , مهتاب سلیمی 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - 1. گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران. (نویسنده مسئول)
5 - 1. گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی پارادایمی, ماندگاری سازمانی, معلمان, نظام مدیریت عملکرد, نظریه داده بنیاد.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پارادایمی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی است. روش شناسی: تحقیق حاضر کیفی ، با روش داده بنیاد انجام شده است.جامعه آماری شامل متخصصین شاغل در آموزش و پرورش استان البرز بودند که انتخاب به صورت هدفمند ، از نوع گلوله برفی انجام گرفت. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.در این مطالعه با 14 نفر از متخصصان، مصاحبه انجام شد. برای تحلیل داده های به دست آمده از روش تحلیل کدگذاری سه مرحله ای اشتراوس کوربین (1998) استفاده شد. یافته ها نشان داد عوامل پارادایمی مؤثر برالگوی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی عبارتند از : شرایط علّی(عدالت معیشتی ، عدالت سازمانی)، بسترهای حاکم (روابط کاری، سیاستگذاری مالی)؛شرایط مداخله گر(تعدیل عوامل قانونی ، اصلاح نظام جبران خدمات معلمان، وفاداری شغلی ، ارزش شغلی )، راهبردها(تدوین نظام ارزیابی، اصلاح نظام ارزیابی ، اجرای مسیر شغلی اصلاح مسیر شغلی، شایسته گزینی، جانشین پروری) و پیامدها(پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی) . نتیجه گیری: این تحقیق در بهبود مدیریت عملکرد مبتنی بر ماندگاری معلمان اثربخش است. عدالت معیشتی وعدالت سازمانی ، بر ادراک از مقوله مدیریت عملکرد معلمان و روابط کاری، سیاستگذاری مالی، اصلاح نظام جبران خدمات معلمان، ارزش شغلی واصلاح نظام ارزیابی و اصلاح مسیر شغلی بر راهبردهای ماندگاری سازمانی معلمان تأثیر می گذارند. این مطالعه بر لزوم حمایت از معلمان برای ماندگاری آنها جهت اموزشی با کیفیت تاکید می کند .