تدوین مدل هویت حرفهای اعضای هیات علمی (مورد مطالعه: اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس)
الموضوعات :
معین فروتن
1
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فیروزآباد، ایران)
حمیده رشادت جو
2
(استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران)
سیامک سامانی
3
(- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران)
الکلمات المفتاحية: ", هویت حرفه ای", , ", آموزش عالی", , ", اعضای هیات علمی", , ", دانشگاه آزاد اسلامی", ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر از نظر طرح، جزء پژوهشهای ترکیبی (کمّی و کیفی) است. مشارکت کنندگان بالقوهی پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور در حوزهی علوم تربیتی و آموزش عالی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع نظری، 12 تن از اعضای هیات علمی دانشگاههای شیراز، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، یزد و علوم تحقیقات تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو ابزار"بررسی اسناد" و "مصاحبه نیمه ساختار یافته" استفاده گردید. با روش همسو سازی، اعتبارپذیری داده ها تایید شد. به منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پس از آن اقدام به کدگذاری دادهها برای شناخت عوامل، ملاک ها و نشانگرهای الگو گردید. سرانجام یافتهی اصلی پژوهش، طراحی مدل هویت حرف های اعضای هیات علمی با 5 مضمون فراگیر 1)زمینه ای 2) شخصی 3) فرهنگی اجتماعی 4) حرفه ای و 5) سیاسی اقتصادی بود. بر اساس مدل مستخرجه از شبکه مضامین، پرسشنامه سنجش هویت حرفهای اعضای هیات علمی تدوین شده و جهت تعیین روایی و پایایی در اختیار 30 نفر از اعضای هیات علمی قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل گویه با ضریب 86/0 – 69/0 و پایایی آن نیز با آلفای کرانباخ و ضریب 76/0 به تایید رسید. در بخش کمّی پژوهش، پرسشنامه تدوین شده در اختیار 331 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس که به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند قرار گرفت. نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد که از نظر اعضای هیات علمی، عوامل حرفهای، شخصی، فرهنگی اجتماعی، زمینهای و سیاسی اقتصادی به ترتیب بیشترین تا کمترین میزان تاثیر را بر رشد هویت حرفه ای آنان دارا می باشند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نیز نشان داد که بین هویت حرفهای اعضای هیأت علمی دارای مرتبههای علمی مختلف، تفاوت معناداری وجود ندارد.
_||_