تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی اخلاق حرفهای ازدیدگاه معلمان استان قم
الموضوعات :امیر حسین محمد داودی 1 , سعید بهادری 2
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: اخلاقحرفهای, عواملفردی, ساختارسازمانی, تکنولوژیکی, فرهنگی – اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی اخلاق حرفهای از دیدگاه معلمان مقاطع سهگانه تحصیلی استان قم انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شیوه پیمایشی بوده است. از بین 10000 نفر جامعه آماری معلمان، بر اساس جدول مورگان، تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری طبقهای- نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته شامل 48 گویه بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت طراحی شد که روایی محتوای آن توسط متخصصان تایید و پایایی آن، با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها در آمار توصیفی ازمیانگین، انحراف معیار و درآمار استنباطی از آزمون t تک متغیره به کمک نرم افزار SPSSاستفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد شش عامل فردی، ساختار سازمانی، تکنولوژیکی، رهبری خدمتگزار، مذهبی و فرهنگی – اجتماعی بر اثربخشی اخلاق حرفهای معلمان تاثیرگذارند. همچنین طبق نظر معلمان در این پژوهش عامل فردی بیشترین تأثیر و عامل تکنولوژیکی کمترین تأثیر را در اثربخشی اخلاق حرفهای داشته است. با توجه به اهمیت اخلاق حرفهای در توسعه سازمان، لازم است در تعیین اثربخشی و هدایت منابع از جمله منابع انسانی به میزان آموزش اخلاق حرفهای در سازمانها و موسسات آموزشی توجه شود.
- Aghababaei, Alireza(2013), Determination of factors affecting Kashan University faculty professional ethics, MS Thesis, Esfahan University. (in Persian)
- Ana, P. C & Maria, D.S (2009), Professional ethics and teacher education, educational sciences Journal.No.8, jan 2009, p.646-650.
- Babasafari, Zahra(2010), Study of teachers' professional ethics in Shiraz University from the viewpoint of MS students, MS Thesis, Shiraz University. (in Persian)
- Bryan R. W & Sarah, K. S (2011), A Framework for professional Ethics Courses in Teacher Education, journal of teacher education, vol.62, No.3, pp.273-285
- Cadozier,V,(1974) The moral profession: A study of moral development and professional ethics, Retrieved from proquest.com, p.137.
- Buczynski ,S & Hansen ,C.B(2010), Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections teaching and teacher Education, 26(3),599-607.
- Ebraham poor, Davoud , Sadeghi , Mohammad and Biygzadeh, Jafar. (2012) The impact of organizational factors on the staff of professional ethics , the ethics of science and Technology Journal , Vol. VII , No. 2. (in Persian)
- Faramarz Gharamaleki, Ahad(2009), Barriers to the development of professional ethics in organizations, Tehran, Boshra Religion Research Institute . (in Persian)
- Fotoohi, Azita(2011), Determination of factors influencing the central research of secondary school teachers of Hamedan (Spring city), MS Thesis, Azad University of Saveh. (in Persian)
- Ghahremani, Ja’far. (2011) A study of teachers' work ethic all three levels in order to provide a model province, Journal of Educational Administration, Vol. III, No. II. (in Persian)
- Hasanpour, Akbar(2011), Model for servant leadership, Tadbir Journal, No. 153. (in Persian)
- Huntly, H (2008), Teachers work ethics: Beginning teachers conceptions of competence thesis, Central Queen Sland University.
- Josephson, Michael(2002), Principles of Professional Ethics, Translated by Amir Pourianasab, Accountant, No. 137
- Khoshzaban, Shohre(2013), Survey of high school teachers' professional ethics From the viewpoint of girls high school administrators and teachers in Boroojerd, MS Thesis, Allameh Tabatabai University. (in Persian)
- Kimberly, B. (2009). The characteristics of effective teachers. In Back Kimberly, Teaching and Learning. http://www.edubook.com/the-caracter is tics-of-effective-teachers/8 69.
- May, D. R., Luth, M, & Schwoerer, C. E., (2009) The effects of business ethics education on moral efficacy, moral meaningfulness, and moral courage.
- MohammadDavoudi, Amirhossein, Rastgoo, Kobra(2013), Examine the role of technology on the optimal implementation of the Life etiquette and skills project (Dignity Project), The first virtual conference on the afferent Education, April 2013. (in Persian)
- Moulana, Nasereh(2008), Study the Factors Affecting Professional Ethics, Journal of Management, In the nineteenth year, Number 138 and 137, September and October. (in Persian)
- Patterson, ph & Wilkins, Lee (2008), Media ethics, Issues and cases, Newyork imc Grow Hill. Sixth education.
- Penino, (2008), Clorem, “managers and professional ethics”, journal of Business Ethics, p. 41
- Rastgoo, Kobra(2013), Factors affecting the optimal implementation of the Life etiquette and skills project (Dignity Project),MS Thesis, Azad University of Saveh. (in Persian)
- Shakeri, Ali(2010), Professional Ethics in Educational Administration and Educational Organizations, First International Conference on Management and Innovation, Tehran, Tehran University. (in Persian)
- Soltani, Iraj(2010), Ethical Management, The necessity for the organization's today and tomorrow, Journal of Management, No. 35, pp. 39. (in Persian)
_||_