ارائه الگو و بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی در دانش آفرینی
الموضوعات :نوشین محمدی 1 , بهمن سعیدی پور 2 , فرامرز ملکیان 3 , سوسن لائی 4
1 - noshinmohamadi5244@gmail.com
2 - ریاست دانشگاه پیام نور کرمانشاه و عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
4 - استاد یار
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, دانشگاهها, دانش آفرینی, قابلیت یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی در دانش آفرینی به منظورارائه الگوی متناسب با آن صورت پذیرفت. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و از جنبه روش، آمیخته بود. روش پژوهش در بخش کیفی براساس نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در سطح استان کرمانشاه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 16 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند و در بخش کمی جامعه آماری شامل 4076 نفر از کارکنان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان کرمانشاه بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 343 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها نشان داد 4 عامل، شاخصهای ساختاری (سیاستگذاری، اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح فرایندها، طراحی ساختار، حاکمیت قانون، استقلال دانشگاه، حمایتهای سازمانی و ارتباط دانشگاه با محیط)؛ شاخصهای مدیریتی (توانمندی مدیران، مدیریت مشارکتی، ایجاد محیط کاری سالم، خلق فرصتهای برابر، شایسته سالاری، پرهیز از ظاهرسازی و پاداش و ارتقای شغلی)؛ شاخصهای گروهی (مشارکت اجتماعی، کار گروهی، تعامل سازنده اعضاء با یکدگیر، ارتقای کیفیت آموزش، خلق دانش، تشکلها و انجمنهای دانشگاهی و مشارکت در تصمیمگیری) و شاخصهای فردی (مسئولیت پذیری، انگیزش، تخصص نیروی انسانی، اعتماد و توانمندی های مثبت شخصیتی) بر سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تأثیرگذار میباشند. نتایج بخش کمی نشان داد که سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی (146/0 = β 017/3 = t) و قابلیت یادگیری سازمانی(706/0 = β و 572/22 = t) تأثیر دارد و قابلیت یادگیری سازمانی نیز در رابطه بین سرمایه اجتماعی با دانش آفرینی نقش میانجی دارد. با توجه به این یافتههای میتوان گفت در صورتی که دانشگاهها به عوامل اصلی سرمایه اجتماعی و تقویت آن در میان کارکنان بپردازند میتوان انتظار داشت قابلیت یادگیری سازمانی و دانش آفرینی در دانشگاهها رشد محسوسی داشته باشد.
کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی، دانش آفرینی، قابلیت یادگیری سازمانی، دانشگاهها.
_||_