شناسایی و ارزشیابی میزان مطلوب بودن سامانه ی مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان از دیدگاه کارکنان ستادی
الموضوعات :نازیلا کریمی 1 , بی بی عشرت زمانی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، داتشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: سامانه جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان, سیستم مدیریت یادگیری, معماری سیستم فناوری یادگیری, ایزو15-100,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از مقاله تحلیل ساختار سامانه مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان و ارزشیابی میزان مطلوب بودن آن از دیدگاه کارکنان حوزه ستادی بود. روش تحقیق ترکیبی با رویکرد اکتشافی بوده و دادههای کیفی از طریق مصاحبه با چهار نفر از کارشناسان خبره مرکز آموزش نیروی انسانی، جمع آوری شد. ابزار محقق ساخته با 44 گویه در طیف 5 تایی لیکرت از درجه بسیارمطلوب تا بسیار نامطلوب برای بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. روایی ابزار با تایید استادان علوم-تربیتی و 7 نفر از دانشجویان دکتری مدیریت آموزشی تامین شد. پایایی ابزار با اجرای مطالعه موردی بین 30 نفر از کارکنان ستادی و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.98درصد تایید شد.882 نفر از کارکنان فعال در حوزه ستادی جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند که با ارسال پرسشنامه به صورت دستی و از طریق سیستم اتوماسیون 16 درصد یا 142 نفر پاسخ دادند. یافته های کیفی حاکی از کاربرد محدود معماری سیستم فناوری یادگیری (ال.تی.اس.ای) و استاندارد ایزو25-100در طراحی سامانه بود. ارزشیابی میزان مطلوب بودن سامانه نشان داد با افزایش همکاریپذیری، پاسخگویی، مبادلهپذیری، تکلیف و سنجش وارزیابی، تعاملات یادگیری، صحت و اصالت فرآیند آموزش و کاربر پسندبودن، مطلوببودن سامانه و نیز کیفیت کل سامانه افزایش خواهد یافت. ماندگاری، دسترسپذیری، توسعهپذیری، مدیریت محتوا و یادگیری، مدیریت اخبار واطلاع رسانی و سیستمهای اطلاعاتی و مدیریتی، سامانه را در وضعیت مناسب و مطلوبی از دیدگاه کارکنان و مدیران قرار خواهد داد.
- Abdollahi, E., (2011). Learning Management System: LMS,http://edutechnology.blogfa.com/post-93.aspx, , visited at: 2014.01.01
- Delavar S, Ghorbani M. The Role of Virtual Training on the Students Creative Learning in Universities of Bojnourd, Northeast Iran. Media. 2012; 2 (3) 2 (3) :17-27
- Dobbs, R.L.(2006).Development Phase of Systematic Training: New Technology Lends Assistance, Advances in Developing Human Resources Vol.8, No.4. November 2006 ,p500-513
- Farance, F., Tonkel, J., (1998). LTSA Specification-Learning Technology Systems Architecture,version4,URL:http://www.edutool.com/ltsa
- Http://www.aragit.ir/books/iso10015-guidelines9farisi0.pdf, , visited at: 2014.01.01
- Http://www.informatik.unibremen.de/uniform/gdpa/gdpa06.htm,LearningTechnology Systems Architecture (LTSA),
- Https://amoozesh.bmi.ir/UploadedFiles/gFiles/93c4a58fc937497.pdf, visited at: 2014.01.01
- Mirzaei A, Shabani Nia F. Review of E-Learning Modern Systems. Media. 2013; 4 (2) 4 (2) :62-74
- Mohamadzade Ghasr A, Ebrahimi Koshk Mahdi S, Bahmanabadi S, Rahmani D, Asadi R. Determining Mashhad University of Medical Sciences Employees’ Learning Styles for Adaptation of in-Service Digital Learning Materials. Media. 2013; 4 (1) 4 (1) :11-19
- Rahbardar H, Aliabadi K.( 2012). The Role of Medical Libraries in the Learning Environment of the Class Management System. Media. 2012; 2 (4) 2 (4) :41-50
- Rastin (2006). E- learning, http://strategymehvar.blogfa.com/post-11.aspx, visited at: 2014.01.01
- Robbins, S.R.(2002). The evaluation of learning content management system.www.learningciruits.org/2002/apr2002/robbins.htm
- Soon, L. , Sarrafzadeh, M., (2010). Preparing Students for Online Group Work in Distance Education. The Second International Conference on E-Learning and E-Teaching (ICELET 2010); 2010 Dec 2; Tehran, Iran. Tehran: IEEE; 2010.p. 40-48.
- Varlamis, I., Apostolakis, I., (2006). The Present and Future of Standards for E-Learning Technologies, interdisciplinary journal of knowledge and learning objects, 2(1) Jan 01, ISSN 1552-2237 Publisher: Informing Science Institute
_||_