بررسی عوامل مؤثر برتوان تصمیمگیری مدیران متوسطه به منظور ارایه مدل ارتقا توان تصمیمگیری (مورد مطالعه مقطع متوسطه اول استان خوزستان)
الموضوعات :
سارا کوراوند
1
(دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.)
لیلا بهمئی
2
(استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.)
غلام حسین برکت
3
(دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران.)
الکلمات المفتاحية: مدیران, تصمیمگیری, عوامل سازمانی, ارتقا توان,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر ارائه مدلی برای توسعه توان تصمیمگیری مدیران و تعیین راهکارهای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب بود. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی مبتنی بر گرندد تئوری بود. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمتهای مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه اول در استان خوزستان بودند که به دلیل پراکندگی جغرافیایی و حجم زیاد جامعه آماری در این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به صورت تصادفی که با تقسیم مدارس متوسطه به چهار بخش (شمال، جنوب، شرق و غرب) از مناطق (ایذه، دهدز باغملک اهواز ماهشهر دزفول ابادان خرمشهر) و فرمول کوکران حجم نمونه 326 نفر (176 نفر زن و 150 نفر مرد) نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که از بخش کیفی استخراج شد و روایی آن به نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تایید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرمافزارهای MAXQDA و SPSS23 و SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل میدهند و شامل 74 زیر مؤلفه هستند و نتایج مدل تحقیق نشان داد که مدل مورد استفاده تحقیق حاضر از برازش مناسبی برخوردار بود. نتایج نشان داد که در میان ابعاد اصلی مدل عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها میتوانند در ارتقای توان تصمیم-گیری مدیران مؤثر باشند.
_||_