ارزیابی و رتبهبندی کارایی معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش استانهای کشور با استفاده از الگوی CCR (تحلیل پوششی دادهها)
الموضوعات :سید کریم سلطانی 1 , محمد حامی 2 , وحید شجاعی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی-واحد ساری- دانشکده علوم انسانی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی؛ ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: ایران, کارایی, ورزش قهرمانی, معاونت آموزش و پرورش, الگوی CCR,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر تعیین کارایی معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش استانهای کشور با استفاده از مدل CCR می باشد. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات فرا اثبات، رویکرد کمی، از لحاظ هدف کاربردی و تکنیک مورد استفاده در تحقیق تحلیل پوششی دادههاست. جامعه آماری این پژوهش شامل معاونتهای تربت بدنی آموزشوپرورش 31 استان کشور بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پنج-ارزشی و در قالب روش فازی مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی محتوی و صوری پرسشنامه توسط گروه کانونی تحقیق شامل اساتید راهنما و مشاور و دو تن از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی در قالب فرم های CVR و CVI مورد تایید قرار گرفت. در نهایت کارشناسان و خبرگان شامل 30 تن از مدیران ارشد وزارت آموزشو پرورش، معاونین تربیت بدنی آموزشوپرورش در سطح کشور و معلمان ورزشی که دارای قهرمانی بینالمللی بودند نسبت به اهمیت هر کدام از شاخص های ورودی و خروجی اظهار نظر کردند. نتایج مربوط به کارایی معاونت تربیت بدنی آموزشوپرورش استانها بر اساس الگوی CCR در سالهای 1394-98 نشان داد که استانهای اردبیل، ایلام، تهران، خراسان رضوی و شمالی و خوزستان از کارایی لازم برخوردار بودند. نتایج تحلیل حساسیت ورودیها و خروجیها در الگوی CCR به ترتیب «بودجه» و«ورزش قهرمانی» نقش بیشتری در تعیین میزان کارآیی معاونتها داشته است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین میانگین ورودیها و خروجیهای معاونتها با میانگین کارآیی معاونتها در الگوی CCR ارتباط معنی دار وجود داشت.
_||_