شناسایی الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن
الموضوعات :
فاطمه نوری
1
,
مهدی شریعتمداری
2
,
لطف الله عباسی سروک
3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
تاريخ الإرسال : 04 الخميس , ذو القعدة, 1441
تاريخ التأكيد : 13 الإثنين , ذو الحجة, 1441
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
کارآفرینی,
دانشگاه کارآفرین,
دانشگاه نسل چهارم,
دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد تهران به روش کیفی از نوع نظریه مبنایی صورت گرفته است. پژوهشگر با استفاده از یک طرح کیفی به شناسایی مولفههای سازنده الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی پرداخته که ضمن مرور ادبیات و مطالعه تجارب جهانی دراین خصوص، به شناسایی عناصر الگو پرداخته شد.
روششناسی پژوهش: این امر به منظور کشف عناصر بومی درخصوص دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی است. در ادامه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی بر اساس نظرات به دست آمده از متخصصان طراحی شده است. جامعه آماری شامل همه ی متون کتابخانهای و صاحب نظران و خبرگان موضوع دانشگاههای نسل چهارم کارآفرینی که به روش گلوله برفی و قانون اشباع نظری، 18نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فرم مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از کدگذاری نظری استفاده شده است.
یافته ها: حاضر نشان میدهد که الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی توسعه، ارزشگذاری نوین، تدوین چشمانداز مشترک و تقویت تفکر استراتژیک، یادگیری در عمل، یادگیری حل مساله، انطباق توانایی دانشآموختگان بانیاز بازار کار، حمایت ازکار تیمی، روحیه پژوهشمحوری، توانمندی بین دانشنظری و کاربرد تاکید شد.
بحث و نتیجه گیری: دانشگاههای نسل چهارم، دانشگاههایی با ماموریت آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و مبتنی بر فناوری نرم هستند.
المصادر:
Abereijo, I.O. (2015), Developing Entrepreneurial Competences in University Lecturers: Obafemi Awolowo University Experience. KJBM, 6(1), pp. 30-42.
Aghajani, H.A; Samadi Miar Kalaei, H; Samadi Miar Kalaei, H. (2013), Explaining and evaluating the effectiveness of entrepreneurship training courses on high-yield projects on female entrepreneurs. Journal of Industrial Strategic Management, 30(10), pp.73-90. [in Persian]
Ahmadi, P; Ghorbani, Z; Kordnaeech, A. (2011), Investigating the characteristics of entrepreneurial university in Tarbiat Modares University. M.Sc; Business Management of Tarbiat Modares University. [in Persian]
Dabic, M; Loureiro, M; and Daim, T. (2015), Unraveling the attitudes on entrepreneurial universities: the case of Croatian and Spanish universities, Technology in Society, 42, 167-178.
Fanaei Merhamat, L; Zabi M.R; Razavi, M; Kordayevich A. (2016), Presenting the conceptual model of organizational entrepreneurial learning. Journal of Organizational Behavior Studies, 6 (3 consecutive 23): 54-32. [in Persian]
Goodarzvand Chegini, M. (2018), The approach of fourth generation universities of work and practice. Iranian Journal of Engineering Education, summer, 20(78): pp.16-1. [in Persian]
Guerreo, M; Gunningham, J; Urbano, D, (2015), Economic impact of entrepreneurial university activities: An exploratory study of the United Kingdom. Research Policy, 44: pp748-764.
Ingvarson, L. (2016). School Leadership Standards, International Encyclopedia of Education (Third Edition), pp 768-776.
Javadani, H. (2014), Designing a Development Model in Iran's Higher Education Management System. Research and Planning in Higher Education, 20(4), pp. 74-55. [in Persian]
Jimoh, O. A; and Danlami Sani, A (2012), European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, ISSN 1450-2275 Issue 32.
Moghimi, M; Ahmadpour, M. (2013), Fundamentals of Entrepreneurship. Negah-e Danesh’s Publications. [in Persian]
Mokhtari, S., Behroozi, M. (2020), An Investigation of Entrepreneurial Experience in Iranian Universities and its Impact on the Employment Market to Provide Appropriate Model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(42), 249-272. [in Persian]
Politis, D. (2008), Does prior start-up experience matter for entrepreneurs learning?. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15 (3), 472-489.
Rae, D. (2011), Entrepreneurial learning: Practice, experience and theory. Paper presented at Entrepreneurial learning and education: From theory to practice. British Academy of Management, 27th May, London.
Rahmanian Koushki, M. (2013), Investigating the Entrepreneurial Capabilities of Participating Students in Entrepreneurship Courses in Agricultural Applied Science Education Centers in Fars Province. University of scientific research. [in Persian]
Saeedi Kia, M. (2012), Entrepreneurship Teaching Guide. Tehran: Kia Publications, first edition. [in Persian]
Salamzadeh, A; Salamzadeh, Y; and Daraei, M. R. (2011), Toward a systematic framework for an entrepreneurial university: A study ini context with an IPOO model. Global Business and Management Research: An International Journal, 3(1), 30-37
Salehinia, A. (2016). Provide a conceptual model for the role of the university in the development of entrepreneurship (case study). kharazmi University. [in Persian]
Salimi, S., Parsa, A., Mehralizadeh, Y., Sshahi, S. (2020), A survey to influencing factors on Formation of a conceptual roadmap for university development. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(40), 30-56. [in Persian]
Seraji, F. (2018), Ways to promote and develop entrepreneurial competencies in students. Iranian Journal of Engineering Education, 20 (78): 57-37.
Shahrakipour et al., (2010), Investigating the Relationship between Organizational Culture and Organizational Entrepreneurship among Lorestan University employees. Educational Management Research Quarterly, 1 (4): 136-108. [in Persian]
Stephen, P., Robbins (2011), Organizational Behavior Management. Translated by Seyed Mohammad Ali Arabi, Ali Parsaiyan, first edition, Tehran, Cultural Research Office Publications. [in Persian]
Strauss and Corbyn, (2006), Principles and Methods of Qualitative Research (Basic Theory): Procedures and Methods. Buick Mohammadi, Ch 1, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [in Persian]
Tehrani, M; Mokhtari Bai Kalami, M; Mohammadian Sarvi, M. (2016), Evaluating and Explaining the Characteristics of Entrepreneurial Universities studied. Iran University of Science and Technology, Azad University of Science and Research. Faculty of Management. [in Persian]
Yusof, M; Abdul-samad, Z; Hassan, F; Darus, Z; Fadhil, M; Zaharim, A. (2010), Academic entrepreneurship and innovation in higher education: an integrated framework for Malaysian universities, Advanced Educaltional Technologies.
Zali, M.R; Razavi, M; and Mohammadzadeh, N. (2012), Explaining the role of organizational entrepreneurship culture on university entrepreneurship at the University of Tehran. Business Management, (2) 5: 114 – 89.[in Persian]
Zhouxing, JIN, (2005), Gobal Technology, Translated by Kelvin W. Willoughby, Bristol, UK.
_||_