شناسایی شایستگیهای راهبردی مدیران آموزش و پرورش مبتنی بر ارزشآفرینی منابع انسانی
الموضوعات :
معصومه حسین پور
1
,
مرحمت همت پور
2
,
صدرالدین ستاری
3
1 - گروه علوم تربیتی ،واحداردبیل ،دانشگاه آزاداسلامی ،اردبیل،ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ،رشت ،ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
تاريخ الإرسال : 29 الإثنين , ربيع الثاني, 1442
تاريخ التأكيد : 05 الخميس , شعبان, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
شایستگیهای راهبردی,
ارزشآفرینی منابع انسانی,
مدیران آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای راهبردی مدیران آموزش و پرورش مبتنی بر ارزشآفرینی منابع انسانی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف یک پژوهش اکتشافی است که با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی-استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران باسابقه آموزش و پرورش گیلان است. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش تحلیل کیفی محتوا به کار گرفته شده است. در ادامه شاخصهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA و در فاز کمی با نرمافزار Matlab انجام شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعهای از شاخصهای کاربردی شایستگیهای راهبردی مدیران آموزش و پرورش مبتنی بر ارزشآفرینی منابع انسانی شناسایی شدند. براساس نتایج به دست آمده، مقولههای فراگیر عبارتند از: مقولههای راهبردی، زمینهای و ارزشآفرین. مقوله فراگیر راهبردی خود شامل مقولههای سازماندهنده «رهبری و مدیریت آموزش و پرورش»، «شایستگیهای استراتژیک مدیران آموزش و پرورش» و «سیاستگذاری و خط مشی در آموزش و پرورش» میباشد. مقولههای زمینهای نیز شامل سه مقوله سازماندهنده است که عبارتند از: «ساختار سازمانی آموزش و پرورش»، «استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش» و «آموزش و توانمندسازی مدیران آموزش و پرورش». در نهایت نیز مقوله فراگیر ارزشآفرینی از سه مقوله سازماندهنده «مدیریت عملکرد در آموزش و پرورش»، «فرهنگسازی در آموزش و پرورش» و «ارزشآفرینی منابع انسانی» تشکیل شده است.
المصادر:
1. Alvani, M; Budaei, H. (2011), phenomenology in post - ntrepreneurial studies, the Quarterly Journal of Management Sciences, Period 5, No. 19, p. 33 - 33.
2. Alvani, M, Azhar, A; Danaiefar, H. (2015), a qualitative research methodology in management: a holistic approach, Safar publication
3. Ismaili, M; Saedi,A; Sharia, A. (1398), the analysis of the relationship between managers ' strategic competencies with the value of human resources, the Quarterly Review of Strategic Management thought, Period 13, No. 25, pp. 321 - 346.
4. Piriaei, H; Niknami, M. (2017), Presenting a model for improving the system of appointment and promotion of directors of education, management and planning in educational systems, Volume 10, Number 18, pp. 9-28.
5. Jazani, N; Moradi, B; Alam, A; Hadavi, A. (2016), Strategic approach to brand with a focus on value proposition in agile Iranian organizations, Quarterly Journal of Strategic Management Studies, Volume 7, Number 26, pp. 101-125
6. Jalali, Rustam. (2012), Sampling in Qualitative Research, Journal of Qualitative Research in Health Sciences, Volume 1, Number 4, pp. 310 to 320.
7. Habibi, A; Izdiar, Sedigheh; Pride, great. (2014), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Katiebeh Gil Publications.
8. Habibi, M; Dari, B; Maryam, B. (2015), Identifying the strategic competencies of senior managers of the petrochemical industry. Human Resource Management in the Oil Industry, Volume 6, Number 23, pp. 217-242
9. Danaeifard, Hassan; Alwani, Seyed Mehdi; آذر ، عادل. 1398, -Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach, Saffar Publications, First Edition
10. Rezayat, Gholam Hossein; Sadegh Beigi, Manijeh. (1397), Developing a Competency Model for Iranian Public High School Teachers, Quarterly Journal of Educational Innovation, Volume 17, Number 65, pp. 23-31.
11. Ranjbar, Hadi; Haqdoost, Akbar; Salsali, Mahvash; Khoshdel, Ali. (2012), Sampling in Qualitative Research: A Guide to Getting Started. Health and Military Sciences Research, Volume 2, Number 3, pp. 238-250.
12. Rangriz, Hassan; Ebrahimi, Rahim; Arasteh, Hamid. Soltanieh, Farzad. (2017), Designing a Strategic Competencies Model for Functional Managers Using Content Analysis Method, Educational Management Quarterly, Volume 6, Number 96, pp. 9-49.
13. Abedi, H; Taslimi, S; Faqihi, Abul-Fazl; Sheikh, M. (2011). Content Analysis and Theme Network: A Simple and Efficient Method for Explaining Patterns in Qualitative Data, Quarterly Journal of Strategic Management Thought, Volume 5, Number 10, pp. 151-1198.
14. Naderifar, M; Goli, H; Qaljai, A. (2017), Snowball a purposeful method in sampling qualitative research, Journal of Developmental Steps in Medical Education, Volume 14, Number 41, pp. 101-121.
15. Anderson, M. C. (2012). Transforming Human Resources: Maximizing value while increasing productivity. National Productivity Review, 19(4), 75-80.
16. Arasanmi, C. N., & Krishna, A. (2019). Employer branding: perceived organisational support and employee retention–the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training.
17. Asmussen, C. G., Foss, K., Foss, N. J., & Klein, P. G. (2020). Economizing and strategizing: How coalitions and transaction costs shape value creation and appropriation. Strategic Management Journal.
18. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
19. Bach, T., & Veit, S. (2018). The determinants of promotion to high public office in Germany: Partisan loyalty, political craft, or managerial competencies?. Journal of Public Administration Research and Theory, 28(2), 254-269.
20. Bals, L., Schulze, H., Kelly, S., & Stek, K. (2019). Purchasing and supply management (PSM) competencies: Current and future requirements. Journal of purchasing and supply management, 25(5), 100572.
21. Boukis, A., & Kabadayi, S. (2020). A classification of resources for employee-based value creation and a future research agenda. European Management Journal.
22. Cabral, S., Mahoney, J. T., McGahan, A. M., & Potoski, M. (2019). Value creation and value appropriation in public and nonprofit organizations. Strategic Management Journal, 40(4), 465-475.
23. Chen, T., Fu, M., Liu, R., Xu, X., Zhou, S., & Liu, B. (2019). How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies?. International Journal of Project Management, 37(3), 485-500.
24. du Preez, M. M., Kriek, H. S., & Albright, J. (2020). Openness as Moderator between Feeling Bored and Managers' Decision-making Competence: A Study of Managers in the Retail Industry. In Emotions and Service in the Digital Age. Emerald Publishing Limited.
25. Elia, G., Polimeno, G., Solazzo, G., & Passiante, G. (2020). A multi-dimension framework for value creation through big data. Industrial Marketing Management.
26. Habibi, A., Jahantigh, F. F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2), 130-143.
27. Hoffmann, T. (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, 23(6), 275-285.
28. Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
29. Jamieson, W., & Jamieson, M. (2019). Overtourism management competencies in Asian urban heritage areas. International Journal of Tourism Cities.
30. Kalin, J., Peklaj, C., Pečjak, S., Levpušček, M. P., & Zuljan, M. V. (2017). Elementary and secondary school students’ perceptions of teachers’ classroom management competencies. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 37-62.
31. Khaltar, O., & Moon, M. J. (2020). Effects of ethics and performance management on organizational performance in the public sector. Public Integrity, 22(4), 372-394.
32. Kravetz, D. J. (2018). Building a job competency database: What the leaders do. Retrieved Feb. 3, 2015, from http://www.kravetz.com/art2/art2p1.html
33. Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.
34. Lara, F. J., & Salas-Vallina, A. (2017). Managerial competencies, innovation and engagement in SMEs: The mediating role organisational learning. Journal of Business Research, 79, 152-160.
35. Liang, Z., Howard, P. F., Leggat, S., & Bartram, T. (2018). Development and validation of health service management competencies. Journal of health organization and management.
36. Martina, K., Hana, U., & Jiři, F. (2012). Identifcation of Managerial Competencies in Knowledge-based Organizations. Journal of Competitiveness, 4(1): 129-142.
37. Parry, S. B. (1998). Just what is a competency? And why should you care? Training, 35(6), 58-64.
38. Rounak, S., & Misra, R. K. (2020). Employee value proposition: an analysis of organizational factors–the way to enhance value perception. Development and Learning in Organizations: An International Journal.
39. Veliu, L., & Manxhari, M. (2017). The impact of managerial competencies on business performance: SME’s in Kosovo. Journal of Management, 1(30), 59-65.
40. Wang, W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.
41. Сергеева, М. Г. (2020). To The Question Of Formation Of Competence Of Social Interaction Of Future Managers. Вопросы Педагогики, (5-1), 307-309.
_||_