تاثیر تدریس علومتجربی بر یادگیری فراشناختی با الگوی مدیریت آموزش
الموضوعات :محمد رضا بهرنگی 1 , محسن کردلو 2
1 - استاد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
2 - دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی تهران.
الکلمات المفتاحية: الگوی مدیریت آموزش, یادگیری فراشناختی, آموزش علوم, اثرات آموزشی و پرورشی,
ملخص المقالة :
الگوی مدیریت آموزش در مراحل دهگانۀ آموزشی خود توانسته بود، اثربخشی خود را در تأثیرات آموزشی و پرورشی فراگیران بهعنوان شواهد مبتنی بر یک سری از پژوهشها مستند سازد. این پژوهش تأثیر کاربرد آن را در تدریس علوم تجربی بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بررسی کرد. روش پژوهش شبه آزمایشی با استفاده از طرح دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون بود. از چهار کلاس مدرسه ابتدایی پسرانه ابن سینا شهرستان خرمدشت(استان البرز) بهعنوان نمونهی در دسترس بطور تصادفی کلاسی 36 نفری، بهعنوان گروه آزمایش و کلاسی 36 نفری بهعنوان گروه گواه انتخاب شد. گروه آزمایش، با استفاده از الگوی مدیریت آموزش و گروه گواه از طریق روش سنتی در یک دورهی شش هفتهای آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، قسمت فراشناختی پرسشنامه "یادگیری و مطالعه" کرمی (1381) با 37 گویه با تأیید روایی و پایایی آن از طریق آماری بود. راهبردهای فراشناختی شامل مؤلفههای دانش و کنترل خود، دانش و کنترل برنامهریزی، دانش و کنترل فرایند ارزشیابی و دانش و کنترل فرایند نظمدهی آن بود. نتایج تحلیل کوواریانس(05/0>sig و 01/0=sig) در بررسی اثر تدریس علوم تجربی با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان گروههای گواه و آزمایش با حذف اثر پیشآزمون، حاکی از معناداری تأثیر استفاده از الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوهای سنتی در یادگیری و مطالعه فراشناختی دانشآموزان بود. سرانجام این نتیجه بدست آمد که آموزش علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان تأثیری مثبت دارد.
_||_