اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
حسین آگهی
1
(دانشیار و عضوهیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه)
علی اصغر میرک زاده
2
(استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه)
معصومه تقی بیگی
3
(کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه)
الکلمات المفتاحية: اشتغال, زنان روستایی, مشاغل خانگی, عوامل مؤثر, کارآفرینی روستا,
ملخص المقالة :
این پژوهش کاربردی باهدف بررسی متغیرهای مؤثربرتوسعه مشاغل خانگی ازدیدگاه زنان روستایی در شهرستان اسلام آباد غرب و کارشناسان، با روش توصیفی - پیمایشی در سال 90 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل15000زن روستایی و50 کارشناس صاحبنظر در زمینه مشاغل خانگی می باشد، حجم نمونه براساس جدول مورگان 375 نفرزن روستایی و 50 نفرکارشناس تعیین گردیده است. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ(72/.)تأیید شد، روش نمونه گیری به صورت طبقه ای با انتساب متناسب بودکه در دو مرحله انجام شد. نتایج نشان میدهند که مهمترین متغیرهایی که باعث توسعه مشاغل خانگی میشود از دید زنان: داشتن مهارت، تخصص و تجربه، انگیزه ی کسب استقلال بیشتر، معرفی و دیدار با الگوها و افراد موفق است، اما مهمترین این متغیرها ازدیدکارشناسان: برگزاری کلاس های آموزشی، برطرف نمودن نیاز مالی زنان، ایجاد بازار محلی برای فروش محصولات است. همچنین، نتایج نشان میدهد: بین سطح تحصیلات و عضویت در تشکل ها با ایجاد و توسعه شغل خانگی توسط زنان رابطه معناداری وجود دارد.