تحلیل جامعه شناختی سبک پوشش زنان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
مرضیه آدمیان
1
(کارشناسی ارشد جامعه شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان،گروه علوم اجتماعی ،قوچان)
مژگان عظیمی هاشمی
2
(استادیار پژوهش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد)
نادر صنعتی شرقی
3
(استادیار دانشگاه پیام نور فردوس)
الکلمات المفتاحية: زنان, سرمایه فرهنگی, سبک پوشش, مصرف, سلیقه, سرمایه اقتصادی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی سبک پوشش زنان و عوامل مرتبط با آن انجام شده است. پژوهش از نوع پیمایش و ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری، زنان 20 تا 50 ساله شهر مشهد و حجم نمونه 200 نفرمی باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای با تخصیص مناسب انتخاب شده است.تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارspss صورت گرفت و از آزمون های همبستگی برای تحلیل داده ها استفاده شد. با استناد به مشاهدات و مصاحبههای اکتشافی و با ترکیب ابعاد پوشش زنان دراستفاده از البسه (پوشیدن/ نپوشیدن)، رنگ(تیره/ روشن)، نوع مدل، اندازه (بلند، متوسط، کوتاه)، ظرفیت (تنگ، متوسط، گشاد) و ضخامت (نازک، متوسط، ضخیم) و میزان پوشیدگی موی سر، چهار سبک پوشش در بین زنان– "سنتی – مذهبی"، "سنتی شبه مدرن"، "غیر سنتی" و "مدگرا"- متمایز شد. نتایج نشان می دهند که سبک پوشش "سنتی شبه مدرن" در بین جامعه مورد مطالعه فراوانی بیشتری دارد. همچنین، بین سلیقه، سرمایه اقتصادی و فرهنگی ، میزان مصرف و سبک پوشش زنان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.