اثر بخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری برمعیارهای ارتباطی غیر واقعی و صمیمیت زناشویی زنان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمحسن بابایی گرمخانی 1 , یاسر مدنی 2 , مسعود غلامعلی لواسانی 3
1 - دانشجوی دکترا رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی
2 - دکترای تخصصی تربیت مشاور دانشگاه تهران
3 - دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی دانشکاه تهران
الکلمات المفتاحية: زنان, صمیمیت زناشویی, آموزش شناختی رفتاری, معیارهای ارتباطی غیر واقعی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری برمعیارهای ارتباطی غیر واقعی و صمیمیت زناشویی زنان انجام گرفته است. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و جایگزینی تصادفی استفاده شد. جامعه پژوهش را تمامی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده بهزیستی شهرستان هرسین تشکیل دادند که پس از اعلام عمومی برگزاری دوره 30 نفر از افراد واجد شرایط انتخاب شدند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر درگروه کنترل به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند و از هردو گروه پیش آزمون (مقیاس صمیمیت واکر وتامپسون و پرسشنامه معیارهای ارتباطی ویژه بوکام و همکاران) به عمل آمد و گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش گروهی شناختی رفتاری قرار گرفت و سپس با آزمونهای مذکور پس آزمون به عمل آمد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار میانگین دو گروه (آزمایش و کنترل) در پس آزمون و تاثیرآموزش شناختی رفتاری در کاهش معیارهای ارتباطی غیر واقعی و همچنین افزایش صمیمیت زناشویی زنان بود. نتایج نشان داد که کاهش معیارهای ارتباطی غیر واقعی از طریق آموزش مؤلفههای رویکرد شناختی رفتاری موجب افزایش صمیمیت زناشویی زنان میشود.