شناسایی عوامل موثر بر قصد و نیت حرفهگرایی دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران)
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهسیدیعقوب حسینی 1 , زهره خسروی لقب 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
2 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
الکلمات المفتاحية: قصد و نیت حرفهگرایی, عوامل روانشناختی, انگیزه حرفهگرایی, کارآمدی حرفهگرایی, شبکههای اجتماعی, مدلسازی معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
حرفهگرایی یکی از موضوعات مهمی است که در کیفیت و عملکرد سازمانها از یک سو و در کیفیت زندگی سازمانی فرد از سوی دیگر نقش تعیینکنندهای دارد. با توجه به نقش بانوان در امور مختلف و توانایی آنان در انجام امور سازمان، در این پژوهش تلاش شده عواملی که بر قصد و نیت حرفهگرایی بانوان مؤثر است مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده است مهمترین عوامل موثر بر قصد و نیت حرفهگرایی بانوان، بر پایه ادبیات نظری شناسایی و مورد آزمون قرار گیرد. مدل مفهومی پژوهش توسط پرسشنامهی پژوهش عملیاتی شد و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بین دانشجویان دختر رشتهی مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران توزیع و 343 پرسشنامه گردآوری شد. دادههای گردآوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه حرفهگرایی، رویاپردازی، فعال بودن، مشکلات مالی و کارآمدی حرفهگرایی فرد بر قصد و نیت حرفهگرایی وی تأثیر معناداری دارند. ریسک پذیری، استقلال، اعتماد به نفس، حس کنجکاوی، شهرتطلبی و هوش عاطفی از جمله متغیرهای دیگری بودند که تأثیر آنها بر قصد و نیت حرفهگرایی مورد تایید قرار نگرفت.