بررسی میزان برخورداری دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه از مهارت های شهروندی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهعباس قلتاش 1 , مسلم صالحی 2 , صدیقه محمدجانی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت ،گروه علوم تربیتی، مرودشت، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی، مرودشت، ایران
3 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان،خوراسگان،ایران
الکلمات المفتاحية: تربیت شهروندی, شهروندی, مهارت های شهروندی, دوره متوسطه نظری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری ناحیه 4 شهر شیراز از مهارتهای شهروندی انجام گرفته است. دراین پژوهش ازروش توصیفی از نوع مقطعی استفاده شده است . جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری بوده اند ،روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای(با توجه به رشته های تحصیلی) بوده است با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه ای برابر با 360 نفر از دانش آموزان انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها ،آزمون سنجش مهارت های شهروندی بود که پس از مطالعه مبانی نظری تهیه و تدوین شد و روایی محتوایی آن به وسیله متخصصان علوم تربیتی دانشگاه تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج بیانگر آن بود که دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری از مهارت های شهروندی در سطحی بالاتر از متوسط برخوردار بوده اند و بین مهارت های شهروندی دانش آموزان دختر پایه سوم رشتههای تجربی، علوم انسانی و ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد.