بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
حمیدرضا محمدی
1
(کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان)
عبادا... احمدی
2
(- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت)
شاپور امین شایان جهرمی
3
(استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.)
الکلمات المفتاحية: زنان, کارآفرینی, ویژگیهای شخصیتی, شخصیت,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی و توصیف ویژگیهای شخصیتی زنان در سازمانها و بررسی تمایل آنها به کارآفرینی و همچنین تحلیل رابطهی آن دو با یکدیگر بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تعدادی از زنان شاغل در سازمان-ها و ادارات دولتی شهر شیراز به تعداد 359 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس جدول مورگان، متناسب با حجم طبقه تعداد 153 نفر به عنوان نمونهی آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامهی محقق ساختهی شخصیت و کارآفرینی به ترتیب شامل 35 و 54 سئوال بسته پاسخ بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه شخصیت و کارآفرینی بر اساس آزمون مجدد به ترتیب 883/0 و 839/0 برآورد گردید. داده-های بدست آمده از راه ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی زنان با تمایل آنها به کارآفرینی رابطهی معناداری وجود دارد، لذا پیشنهاد شده است به دلیل اینکه ویژگیهای شخصیتی زنان با کارآفرینی ارتباط دارند با شناخت ویژگیها و خصایص شخصیتی در زنان شاید بشود روحیهی کارآفرینی را در آنان تقویت نمود و بسیاری از مشکلات نارساییهایی را که جامعه و سازمان ها با آنها دست به گریبانند را حل کرد.