مطالعه جامعه شناختی نقش مداخله گرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تاثیرگذاری رسانهها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمحمد عباسزاده 1 , بتول محمودمولائیکرمانی 2 , فرانک اقدسیعلمداری 3
1 - دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
2 - کارشناسارشد مطالعات زنان
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
الکلمات المفتاحية: تبریز, زنان, رسانههای جمعی, جراحیهای زیبایی, پذیرش اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه، جراحیهای زیبایی، به عنوان یکی از جراحیهای پرطرفدار در دنیا شناخته میشود. افرادی که به این جراحیها اقدام میکنند، لزوماً مشکل جسمی ندارند؛ بلکه اغلب به خاطر ملاکهای زیبایی قابل قبول در اجتماع که همانا پذیرش اجتماعی میباشد، دست به این اقدام میزنند. بر این اساس، این تحقیق با هدف سنجش میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی در نظر دارد به بررسی تاثیر عواملی چون پذیرش اجتماعی و رسانهها بر این گونه جراحیها بپردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و 385نفر به شیوه نمونهگیری طبقهایتصادفی متناسب انتخاب گشتهاند. روش آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر بوده و برای محاسبه ضرایب مسیر از برآوردهای روش ایموس[1] استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد تاثیر متغیر پذیرش اجتماعی بر میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی بیشتر از متغیر رسانهها بوده است. همچنین، متغیرهای یاد شده توانستهاند، 31 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.