بررسی نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگی آموزش و پرورش
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهعزت شهریاری 1 , زهره سعادتمند 2 , مریم السادات فاتحی زاده 3 , شهناز محققیان 4
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - استادیار دانشگاه اصفهان
4 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
الکلمات المفتاحية: آموزش, زنان سرپرست خانوار, زنان فرهنگی, نیاز آموزشی, مهارت های ارتباطی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی زنان سرپرست خانوار دارای حضانت فرزند، شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392-1391 به تعداد 600 نفر، برابر کل جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته حاوی 42 گویه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تهیه شد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 90/. برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و با نرم افزار SPSS-18 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392 در زمینه مهارتهای فرزند پروری، شناخت قوانین و مقررات در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار، ارتقاء بهداشت روانی خود و اعضای خانواده، مدیریت مالی، و مهارتهای ارتباطی به آموزش بیش از سطح متوسط نیاز دارند.