مقایسه تطبیقی ترجیحات ارزشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی کرمان پاییز
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهبتول صیفوری طغرالجردی 1 , رامین تقوی 2 , عباس فردوسی 3
1 - مربی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، ایران.
2 - مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: نظام ارزشی, محافظه کاری, خودمتعالی, آمادگی برای تغییر, پیشبرد هدف های,
ملخص المقالة :
ارزش ها، از بنیادی ترین عامل های جهت دهنده سازنده رفتارهای انسانی در هر جامعه هستند.
این بررسی به روش پیمایشی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد و پیام نور انجام گرفته است و
با توجه به هدف های پژوهش دیدگاه شوارتز و نوع بندی ده گانه او برای این پژوهش مناسب تر به
نظر می رسد. روش پژوهش پیمایش با استفاده از پرسش نامه بوده است. جامعه آماری تمام
دانشجویان دختر دانشگاه آزاد و پیام نور شهر کرمان بوده اند که تعداد آنان 6952 نفر بوده و با
استفاده از فرمول لین 4 حجم نمونه بدست آمده 362 نفر محاسبه شد. نتایج بدست آمده حاکی از
آن است که برحسب مقیاس شوارتز، ارزش ها به ترتیب اولویت عبارتند از: توجه به خود متعالی،
محافظه کاری، پیشبرد هدف های شخصی و آمادگی برای تغییرات. هم چنین، آزمون فرضیه ها
نشان دادند که: ترجیحات ارزشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام بیش تر از دانشگاه ازاد است. هم
چنین، دانشجویان دانشگاه پیام نور در انتخاب اولویت ارزشی خودمتعالی و محافظه کاری تمایل
بیش تری نشان داده اند، اما دانشجویان دانشگاه آزاد در انتخاب اولویت ارزشی پیشبرد هدف های
شخصی و آمادگی برای تغییر تمایل بیش تری نشان داده اند.
-Ahmadi, S. A. (2010)." Preliminary Study of value tendency of Isfahan
University students". Research Journal of Isfahan University, No 1&2.p
23.(PERSIAN).
- Azad Armaki,T. & Khademi,H. (2003). "preferences value of students tehran".
Cultural research letter. Eighth year, No8, winter. (PERSIAN).
-Azimi Hashemi, M. (1999)." Secondary analysis of social values and priorities
value". Research Letter, No14. (PERSIAN).
-Daryapour, Z. (2002)." Study relationship between priorities values Tehran
citizens with gender". Cultural study Letter. The new series. No. 3. (PERSIAN).
-Delkhamoosh, M.T. (2005). "Identify the content and structure of human
values in Iranian students". Iranian Psychological Journal, No. 5, p 34-15.
(PERSIAN).
-Dovas, D.A. (2010)." Survey in Social Research". Hooshang Nayebi,
Translator.Tehran: Ney Publisher. (PERSIAN).
-Erfani,N. (2001)." Study of value system 0n pre-university high school
students Kurdistan in the academic year 1999-2000". Education Magazine,
No71. (PERSIAN).
-Faramarzi, D. (2000)." Study of value structure of Tarbiat Modarres
University students. Master thesis of Sociology. Tehran: Tarbiat Modarres
University. (PERSIAN).
-Giddens, A. (2010).Sociology.Manoochehr Sabouri Translator. Tehran: Ney
Publisher. (PERSIAN).
-Khaleghifar, M. (1999). "Study material and divine values of educated Iranian
youth". cultural study Letter. Seventh year, No3. (PERSIAN).
-Noorbala, A.A. & Ets. (2007)." Evaluation of hierarchy values students of
Shahed University during 1998-2001". Journal of Behavior. Fourteen years, No.
22, Spring, p83-108. - Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New
York: Free Press. (PERSIAN).
-Parks, L., P. Russel, "Personality, Values, and Motivation", Personality and
Individual Differences, N. 47 (2009), p. 675-684.
-Roche, G. (2007). Social changes. Vosoughi Mansour translator. Tehran: Ney
Publisher. (PERSIAN).
- Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
-Saei Arasi, I. (2008). "The importance of social values in general culture".
Journal of Sociology, Islamic Azad University of Ashtian. Third year, No2.
(PERSIAN).
-Safari,K. & Sharifi,N. (2005). "Evaluation of hierarchy values students and its
relationship with the reference groups". Social sciences Letter, No25. Spring.
(PERSIAN).
-Sahami, S. (2008). "Students value priorities". Journal of Social Sciences, No2.
The second year. (PERSIAN).-Schwartz, S.H. (1992). "Universals in the Content and Structure of Values:
theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries", Advances in
Experimental Social Psychology, N. 23, p. 1-65.
-Schwartz, S.H. (1997). "A theory of Cultural Values and Some Implications for
Work", Applied Psychology: an International Review, N. 48, p. 23-47.
-Schwartz, S.H. (1997). Influences of adaptation to communist rule on value
priorities in Estern Europe. Political psychology,18,385-410.
-Schwartz & Shalom, H. (2006). Basic Human Values: Theory, Measurement,
and Applications. The Hebrew University of Jerusalem.