بررسی تأثیر آموزش آمادگی برای ازدواج بر انتظارات زناشویی و مؤلفههای آن در دختران عقد کرده شهر اصفهان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهاعظم رفیعی 1 , عذرا اعتمادی 2 , فاطمه بهرامی 3 , رضوان السادات جزایری 4
1 - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران
3 - استاد تمام گروه مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران
4 - استادیار گروه مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش آمادگی برای ازدواج, انتظارات زناشویی, دختران عقد کرده,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش آمادگی برای ازدواج بر انتظارات زناشویی و مؤلفههای آن در دختران عقد کرده شهر اصفهان بود. روش این تحقیق نیمه تجربی بوده و از طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دختران مراجعه کننده به یکی از فرهنگسراهای شهر اصفهان و نمونه 60 نفر از دختران عقد کرده بودند که از بین داوطلبان ثبت نام کننده در این طرح انتخاب (این افراد نمرات بالاتری نسبت به سایر افراد در پرسشنامه انتظارات زناشویی کسب کردند) و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه انتظارات زناشویی بود. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که آموزش آمادگی برای ازدواج بر انتظارات زناشویی دختران و مؤلفههای آن شامل: انتظار از همسر به عنوان دوست و حامی، انتظار از زندگی زناشویی و انتظار از یک رابطه ایده آل، در مرحله پس آزمون به صورت معناداری اثر گذار بود (p<0/005). بنابراین میتوان گفت آموزش آمادگی برای ازدواج در جهت بهبود انتظارات زناشویی و ابعاد آن مؤثر است.