ملخص المقالة :
این پژوهش پیمایشی پیرامون رابطه ی وسایل ارتباطی نوین (اینترنت و تلفن همراه)، با هویت جنسیتی جوانان دختر و پسر (دانشآموزان مقطع متوسطه ی شهر شیراز) بوده است. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ی نواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. داده های مورد نیاز نیز با استفاده از نمونه گیری تصادفی مرحله ای از میان 368 نفر دانش آموز گردآوری شد. در چارچوب نظری پژوهش نظریه ی هویت اجتماعی ریچارد جنکینز و آنتونی گیدنز بکار برده شد. یافته های این پژوهش نشان دادند که بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با منطقه ی محل تحصیل رابطه ای معنی دار وجود داشته است. بین جنس و استفاده از اینترنت نیز رابطه ای معنی داری وجود داشت، اما همزمان رابطه ای معنی دار میان استفاده از تلفن همراه و جنسیت پاسخ گویان وجود نداشته است. بین طبقه و کاربرد تلفن همراه و اینترنت نیز رابطه وجود داشته است. بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با هویت جنسیتی در میان دختران رابطه ای معنادار وجود نداشت، در حالی که بین استفاده از اینترنت و هویت جنسیتی در میان پسران رابطه وجود داشته است
المصادر:
1- احمدلو، ح. 1381. بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویـت قـومی در بـین جوانـان تبریـز ".پایـان نامـه
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
2- ادیبی، م، یزدخواستی،ب، فرهمند، ب. 1387. جهانی شدن فرهنگ با تاکید بر هویت اجتماعی جوانان
شهر اصفهان، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 35، ص 99.
3- ایمان،م، ت، کیذقان، ط. 1382. بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان(مطالعه موردی شهر شیراز).
پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی،شیراز:دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز.
4- جنکینز، ر.1381. هویت اجتماعی. ترجمه: تورج یاراحمدی، تهران، نشر شیرازه، چاپ اول.
5- چلبی، م .1375. جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
6- حبی، ا، فتحی آذر، ا، محمد، ب. 1389. جهانی شدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه
موردی: دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشات فرهنگی، سال سوم، شماره 2، صص101-121.
7- حبیبی، م .1376. بررسی اخلاق کار در ایران. جلد اول، موسسه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
8- حسینزاده، ع، فرهنگ، ا، نیازی، ا. 1388. بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی دانشجویان دختر
دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. شماره 35. ص 1
9- دواس، د، ا. 1376. پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
10- دوران، ب. 1387. هویت اجتماعی: رویکردها و نظریهها، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
11- ربانی، ر، شیری، ح. 1388. اوقات فراغت و هویت اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال 2، شماره
.209 -242صص ،8
12- روشه، گ. 1370. کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی زاده، مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی.
13- ریتزر، ج. 1374. نظریههای جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمهی: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات
علمی.
14- غضنفری، ف. 1385. بررسی مقایسهای بهزیستی دانشجویان دختر وپسر بر حسب ارزیابی از هویت
اجتماعی و هویت فردی.فصل نلمه اصول بهداشت روانی، سال 8، شماره 31و32.
15- کاستلز، مانوئل.1380. عصر اطلاعات:اقتصاد، جامعه و فرهنگ. جلد اول:ظهور جامعه شبکه ای، علی
پایا (ویراستار ارشد)، احد علیقلیان، افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
16- گیدنز،آ. 1378.تجدد و تشخص(جامعه و هویت شخصی در عصر جدید) . ترجمه ناصر موفقیان، تهران:
نشر نی.
17- Gurin, P.and Townsend, A. 1986 . properties of gender consciousness.
British Journal of social psychology. London.
18- Helsper, E. J. 2010. Gendered Internet Use Across Generations and Life
Stages. Communication Research. Vol: 37. No:3. PP: 352-374.
19- Irving, C. J. and English, L. M. 2010. Community in Cyberspace: Gender,
Social Movement Learning, and the internet. Adult Education Quarterly. Vol:2,
No:1. PP:1-17
20- Johnson, V. 2010. Women and the Internet: A Micro Study in Chennai,
India. Indian Journal of Gender Studies. Vol:17. No: 1, PP: 151-163
21- lin, n. 2001 . Fundation of Social Reasearch,New York: Mgraw Hill
22- Shin, H. K. and Kim, K. K. 2010. Examining identity and organizational
citizenship behaviour in computer-mediated communication. Journal of
Information Science . Vol. 36, No. 1 . PP: 114–126.
23- Siara, B. 2007. Uk Poles. Cyber Space and Identity issues at The British
Sociological Association Annual Conference University of East
London,Saturday 14th April 2007.