تعیین اثربخشی آموزش روشهای معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها بر انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی دختران نوجوان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهتوران علیزاده دمیه 1 , شعله امیری 2 , محمدطاهر نشاط دوست 3 , هوشنگ طالبی 4 , محمدعلی مظاهری 5
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
3 - استاد دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
4 - دانشیار دانشگاه اصفهان، دانشکده آمار و ریاضی،گروه آمار، اصفهان، ایران.
5 - استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: معماهای زندگی واقعی, شفافسازی ارزشها, انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی,
ملخص المقالة :
این تحقیق، با هدف بررسی اثربخشی آموزش روشهای معماهای زندگی واقعی و شفافسازی ارزشها بر تصمیمگیری اخلاقی و انتظارات هیجانی دختران نوجوان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی
1393-1392تشکیل میدادند. گروه نمونه شامل90 دانش آموز دختر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (30) نفری جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل بود. همه گروهها سناریوهای انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی (Malti & Keller, 2011 (، را به عنوان پیشآزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروههای آزمایش به طور مجزا 8 جلسه70 دقیقهای تحت آموزش به کمک روشهای معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) حاکی از این است که مقدار F چند متغیری (65/6) در سطح (p<0/000)معنی دار میباشد. لذا میتوان گفت که: روشهای آزمایشی (آموزش معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها) با کنترل اثر پیش آزمون، بر متغیرهای وابسته (سبک انتظارات هیجانی و تصمیمگیری اخلاقی) موثر بودند.