تبیین و بررسی اثربخشی دوره های آموزشی کارآفرینی طرح های زود بازده بر کارآفرینان زن
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهحسنعلی آقاجانی 1 , حسین صمدی میارکلایی 2 , حمزه صمدی میارکلایی 3
1 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, کارآفرینی, دوره های آموزشی, طرح های زودبازده,
ملخص المقالة :
آموزش کارآفرینی سیاستی است که به گونه مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه کارآفرین در یک جامعه اثر میگذارد. به همین دلیل، در بسیاری از کشورها بویژه در کشورهای پیشرفته که تا حدودی در آن موانع و مشکلات برطرف شده است، دولتها به شکوفا کردن توان بلقوه مردم پرداختند. هدف این پژوهش نیز ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی کارآفرینی طرحهای زودبازده بر کارآفرینان زن استان مازندران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 850 نفر از زنان کارآفرین استان مازندران میباشد، که با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده، و تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج آزمون T-test نشان داده است که اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: تحریک انگیزهها، پرورش ویژگیها و آموزش مهارتها، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و یافتهها مدل معادلات ساختاری بیانگر تایید کلیت مدلها و ارتباط معنیداری مولفهها با اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی بود. در پایان هم به مدیران پیشنهاد میشود که بیش از پیش به کیفیت برنامههای آموزشی خویش پرداخته، تا شاهد اثربخشی و کیفیت بیشتر این دورهها باشیم.